Re: [Czuwaj] pytanie o przepis prawny regulujący ...

Jerzy Lukaszewicz jeluk w zhp.lublin.pl
Czw, 14 Kwi 2005, 02:04:35 CEST

----- Original Message -----
From: "grzegorz" <goja73 w poczta.onet.pl>

> choć tutaj różnie wygląda jedna mała rzecz - UMOWY
> zawierane między umawiającymi się stronami, ostatnim
> ciekawym przykładem na jaki natrafiłem jest punkt:
> "Zleceniobiorca ma prawo podwyższyć cenę wynikającą z niniejszej
> umowy wstępnej za przedmiotową usługę, tylko w przypadku wzrostu
> cen z przyczyn od niego niezależnych"
[..]
> jak ma zaplanować w takiej sytuacji obóz szczepowy?

Sa dwie mozliwosci:
1. Nie podpisywac takiej umowy i poszukac innej bazy
2. Podpisac taka umowe i pojechac na te baze.

Ad 1. Sprawa jest prosta. Poszukac sobie wlasciciela bazy, ktory jest
wiarygodny i jest w stanie okreslic koszt oferowanego wynajecia bazy bez
wzgledu na zaistniale okolicznosci. Takiego. ktory po prostu - nie uprawia
amatorszczyzny. I pojechac na jego baze.
Ad 2. Podpisac, pojechac na oboz i zaplacic tylko tyle ile bylo zawarte w
umowie. W przypadku podwyzszenia (w stosunku do umowy) kwoty na fakturze
koncowej z "przyczyn od niego niezależnych" odmowic zaplaty nadwyzki.
Mozecie trzymac sie wariantu, ze waszym zdaniem przyczyny te nie mozna uznac
jako "niezalezne od ogranizatora". Niescislosci zawarte w tresci umowy
zawsze mozna wykorzystac na obydwie strony. Trzeba tylko znalezc wsrod nas
osobe, ktora posiada minimum zmyslu prawniczego, jest konsekwentna i
stanowcza w negocjacjach.

Na koniec zauwaze jeszcze jedna rzecz. Bardzo niepokoi mnie podpowiadanie
przez niektorych instruktorow do korzystania z uslug organizacji w rodzaju
rzecznika ochrony konsumentow czy urzedu antymonopolowego. Swiadczy to o
kompletnym braku wartosci naszych komisji rewizyjnych. I nie wiem, czy jest
to spowodowane negatywnymi doswiadczeniami w kontaktach z komisjami jakie
mialy te osoby, czy po prostu nieznajomoscia procedur demokratycznych w
naszym Zwiazku.
Osobiscie uwazalbym za blad, gdyby ktos zwracal sie w takich sprawach do
instytucji zewnetrznych, a nie potrafilby osiagnac oczekiwanego rezultatu
korzystajac z normalnego trybu dzialania okreslonego w naszych przepisach.

phm. Jerzy Łukaszewicz
Hufiec Lublin ZHP