[Czuwaj] Podstawowe informacje = Re: Wędrownicy na Zjezdzie

Czw, 28 Kwi 2005, 10:14:51 CEST

Teraz przesyłam otrzymany artykuł w całości.
W następnym liście napiszę swoje uwagi.

Czesław

----- Original Message -----
From: "Bartosz Myszkowski" <myszkowski w plusnet.pl>
To: "PC"
Cc: <czoczo w wp.pl>
Sent: Wednesday, April 27, 2005 8:27 PM
Subject: RE: Wędrownicy na Zjezdzie

> Przsyłam artykuł, który ukaże się w majowym "Czuwaj"
> i który otrzymali dziś komendanci chorągwi.
> Zawiera on podstawowe informacje, kiedy uruchomimy stronę
> (już wktótce - na lepszym serwerze, czy jakoś tak)
> wszystko będzie jasne.
>
> Czuwaj!
>
> phm. Bartosz Myszkowski

Młodzi Wyborcy

Rok 2005 jest bardzo istotny dla naszej organizacji zarówno w aspekcie
zewnętrznym jak i
wewnętrznym. Przede wszystkim jest to rok wyborów parlamentarnych oraz
wyborów
prezydenckich. W Polsce ciągle istnieje problem niskiej frekwencji w
demokratycznych
wyborach, co gorsza w znacznej mierze dotyczy on ludzi młodych. Chcemy aby
nasi
wędrownicy i młodzi instruktorzy byli dobrze przygotowani do brania udziału
w politycznym
życiu kraju, aby korzystali ze swoich obywatelskich uprawnień. To kwestia,
na której chcemy
się szczególnie skoncentrować w 2005 roku, gdyż został on ogłoszony przez
Radę Europy
Europejskim Rokiem Obywatelstwa przez Edukację.
Inne ważne wydarzenia czekają nas wewnątrz ZHP. W tym roku pracować będziemy
nad
wieloma strategicznymi dokumentami dla Związku: strategią rozwoju ZHP we
wszystkich
jego obszarach, w tym nad dopracowaniem programu wychowawczego ZHP,
decydować
będziemy o rozwiązaniach statutowych w zakresie zarządzania majątkiem
(kwestia
osobowości prawnej jednostek terenowych), będziemy wybierać nowe władze ZHP
na nową
kadencję. Chcemy sprawić, że możliwie najwięcej młodych członków naszej
organizacji
będzie uczestniczyć w tych pracach, a ich głos przy podejmowaniu
strategicznych decyzji
będzie wyraźnie słyszalny. Właśnie ci młodzi ludzie wkrótce przejmą
przywództwo w Związku
Harcerstwa Polskiego. Właśnie teraz, nadszedł dla nich czas, aby wzięli
udział w procesie
decyzyjnym, w międzyczasie ucząc się sposobów zarządzania organizacją oraz
poszerzając
swoje horyzonty.
W chwili obecnej młodzi ludzie w naszej organizacji bardzo często mają
poczucie, że nic od
nich nie zależy. Nie mają praktycznego, realnego wpływu na wybór władz, nie
uaktywniają
się przy dyskusjach przedzjazdowych, ich głos jest często lekceważony przez
bardziej
doświadczonych instruktorów. Pod koniec roku 2004 średnia wieku komendanta
hufca
wynosi w naszej organizacji 42 lata, średnia wieku komendanta chorągwi 47.
Ponieważ
młodzi ludzie nawykli już do bycia zarządzanymi przez starszych, zaczęli
przyjmować bierną
postawę w swojej codziennej działalności. Często ze względu na taką sytuację
decydują się
oni na opuszczenie ZHP. Sposób zarządzania organizacją jest nieatrakcyjny
dla młodych,
aktywnych ludzi i zniechęca ich do angażowania się w życie Związku, a nawet
jeśli się już na
to zdecydują, bardzo często w krótkim czasie rezygnują.
Dlatego właśnie rozpoczynamy realizację projektu projektu "Młodzi Wyborcy".
Jego celem
jest zmiana tej sytuacji i doprowadzenie do stanu, w którym każda ważna
decyzja dotycząca
Związku Harcerstwa Polskiego będzie podejmowana przy współudziale
wędrowników i
młodych instruktorów.
W centrum projektu będzie się znajdować serwis internetowy. To tam, każdy
wędrownik i
instruktor będzie mógł znaleźć kompletną informacje na temat podejmowanych
działań. Na
stronie internetowej rozpoczniemy wirtualne warsztaty dla młodych wyborców,
które pozwolą
sprawdzić wiedzę na temat demokracji, wyborów i statutu Związku Harcerstwa
Polskiego.
Sukcesywnie w miarę realizacji kolejnych działań serwis będzie uzupełniany o
kolejne bloki.
Najważniejszą częścią projektu są jednak nie wirtualne, ale realne warsztaty
dla młodych
wyborców. To trzydniowe formy aktywnej pracy w małych grupach, mające na
celu
zapoznanie młodych ludzi ze wszystkim mechanizmami demokracji, jakie
obowiązują
zarówno w naszym państwie jak i naszej organizacji. Po warsztatach
uczestnicy posiądą
praktyczna wiedzę o funkcjonowaniu Związku Harcerstwa Polskiego oraz będą w
stanie
samodzielnie podejmować działania mające na celu demokratyzację procesów w
nim
zachodzących. Spośród uczestników warsztatów, część będzie miała możliwość
uczestniczenia w XXXIII Zjeździe ZHP w charakterze obserwatorów. Mamy
nadzieję, że ich
obecność na zjeździe pozytywnie wpłynie na decyzje podejmowane przez
delegatów oraz, że
głos młodej części ZHP będzie w końcu słyszalny przy kreśleniu wizji Związku
na kolejne
lata.
Inny ważnym przedsięwzięciem będzie Forum Młodych, czyli cykliczne spotkania
dla
wędrowników i młodych instruktorów, których istotą jest przedzjazdowa
dyskusja na ważne
dla młodych ludzi tematy. Każde takie spotkanie podsumowane będzie w
przyjętym przez
uczestników stanowisku. Co więcej każde forum powinno dostarczyć rzetelną
wiedzę i
przygotować młodych członków ZHP do dyskusji na dany temat w szerszym
gronie. Fora
będą organizowane przy okazji dużych, ogólnopolskich imprez harcerskich
takich jak na
przykład Zlot Drużynowych, Wędrownicza Watra, czy Rajd Świętokrzyski.
Ostatnie Forum
Młodych zostanie zorganizowane w czasie trwania Zjazdu ZHP, dla obserwatorów
obecnych
na Zjeździe. Będzie to dla młodych ludzi okazja to zajęcia stanowiska wobec
wydarzeń
mających miejsce na Zjeździe.
Niewątpliwie obok Zjazdu jednym z kulminacyjnych punktów projektu będzie
konferencja
zorganizowana w czasie II Ogólnopolskiego Zlotu Drużynowych. Będzie to
wydarzenie
adresowane do dużej liczby młodych instruktorów, które w zamyśle ma stać się
ważnym
elementem przedzjazdowej dyskusji na temat przyszłości ZHP. Zorganizowana
ona zostanie
w formie dyskusji panelowej z udziałem władz ZHP oraz instruktorów
kandydujących do
objęcia najwyższych funkcji w Związku.
Jako uzupełnienie do wszystkich powyższych działań należy traktować broszurę
dla młodych
wyborców. Będzie to podręcznik dla dla drużynowych, wędrowników i młodych
instruktorów
przygotowującego ich do współdecydowania o tym, co się dzieje w ich
organizacji.
Przewodnik pomagający młodym ludziom dokonywać świadomych wyborów oraz
zachęcający
ich do udziału w procesach demokratycznego podejmowania decyzji. Jaką rolę
odgrywa ZHP
w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego, jak współpracować z komisją
rewizyjną hufca,
na ile transparentne powinno być ZHP, na te wszystkie i wiele innych pytań
postaramy się
odpowiedzieć. Dla drużynowych planujemy dodać część poświęconą pomysłom na
związane z
tematyką projektu zajęcia dla wędrowników. Co najważniejsze, broszura,
dzięki wsparciu ze
strony Fundacji Boy Scouts of America, będzie rozdana wszystkim
zainteresowanym za
darmo, a jej nakład będzie równy ilości członków ZHP w wieku 16-25 lat.
Liczę, że wspólnie wypracujemy nowy sposób na angażowanie wędrowników i
młodych
instruktorów w działalność Związku Harcerstwa Polskiego. Nasza organizacja
jest organizacją
młodzieżową, więc konsultowanie, wdrażanie i ewaluowanie zmian w niej
zachodzących
powinno się odbywać przy współudziale młodych ludzi. Również nasz kraj
potrzebuje
młodzieży aktywnej i chcącej angażować się w życie polityczne. Z całą
pewnością dobrze
rozumiany harcerski styl w tych działaniach wydatnie przyczyni się do
poprawy sytuacji.
Czeka nas wszystkich mnóstwo pracy w tym wyborczym roku 2005.

phm. Bartosz Myszkowski
instruktor wspierający Wydziału Wędrowniczego GK ZHP

.