[Czuwaj] Zjazd-Komendy Choragwi

Rex trex w harcerstwo.net
Wto, 6 Gru 2005, 10:36:31 CET

> Nie do końca tak jest. Pracę (w szerokim znaczeniu) można świadczyć na
> różnej podstawie. Może to być np. zawarcie umowy o pracę lub też
> wykonywanie
> jej na podstawie powołania, mianowania czy wyboru (KP). Ponadto można
> świadczyć pracę na podstawie stosunków cywilnoprawnych takich jak
> zlecenie
> czy umowa o dzieło. Jeżeli jakaś osoba świadczy pracę np. na podstawie
> zlecenia i "pobiera jakieś pieniądze od ZHP" to nie będzie mimo tego
> pracownikiem, albowiem przymiot ten definiowany jest przez kodeks pracy.
> [...]

Aczkolwiek Drogi Mateuszu zgodzisz się zapewne z odwróceniem Twego
twierdzenia poprzez przyjęcie, iż jeśli ktoś świadcząc pracę na podstawie
umowy zlecenia, w sposób faktyczny podlega formie podporządkowania
słuzbowego, wykonując swoje czynności na polecenie osoby przełożonej, w
imieniu i na rzecz podmiotu go zatrudniającego oraz na jego ryzyko itd. to
mamy do czynienia ze stosunkiem pracy (co potwierdzi każdy Sąd), a nie z
wykonaniem zlecenia. Jak wskazuje bowiem utrwalone orzecznictwo Sądów Pracy
istotnym, dla zdefinowania charakteru umowy jest jej rzeczywisty sposób
wykonywania.

Natomiast zgadzam się z Twoim zdaniem co do faktu, iż sam fakt "pobierania
pieniędzy od ZHP" nie wystarczy na przyjęcie, że ktoś jest pracownikiem ZHP
w rozumieniu definicji zawartej w Kodeksie Pracy. Pozostaje jednak zawsze
uczciwość i pewna osobista instruktorska postawa, która powinna kierować
ludźmi w takich przypadkach.

Pozdrawiam i trzymam kciuki za Ciebie Mateuszu na egzaminach.
Rex