Re: [Czuwaj] Paragraf 38 BYŁO: Statut do ścią gnięcia

Tomasz Werner twerner w igf.edu.pl
Czw, 8 Gru 2005, 14:15:02 CET

On 8 Dec 2005 at 13:32, Dominik Jan Domin wrote:

> [...]

Wybrano 2 osoby - dostaly ponad 50% kazda
§ 38
2. Za wybranych do władz uważa się tych kandydatów,
którzy otrzymali kolejno największą liczbę głosów
i więcej niż połowę ważnie oddanych głosów.
4. Jeżeli liczba osób wybranych na zasadach okreoelonych
w ust. 2 jest mniejsza niż liczba osób wybieranych
w skład danej władzy, przeprowadza się
wybory dodatkowe.

Przeprowadza sie wybory dodatkowe (to nie jest kolejne glosowanie) -
na 1 miejsce -
rozumiem, ze mozna zglaszac kandydatow
w wyborach dodatkowych - jest pierwsze glosowanie i jesli nie ma
rozstrzygniecia (zaden nie uzyska 50%) kolejne

"5. W wyborach dodatkowych w kolejnych głosowaniach
biorą udział tylko kandydaci zgłoszeni do pierwszego
głosowania, z tym że w kolejnych głosowaniach
nie bierze udziału kandydat, który w poprzednim głosowaniu
otrzymał najmniejszą liczbę głosów."

Pasztet moglby powstac powstaje gdy sa np dwa kandydaci (w pierwszym
albo kolejnym glosowaniu) i zaden nie uzyska 50% waznych glosow - czy
to mozliwe? -
Jesli glosujemy przez wybor a nie skreslenie to nie jest mozliwe -
bo wtedy karta z niezaznaczonymi oboma kandydatami (pusta) nie jest
waznym glosem. Liczone sa wiec karty z jednym glosem i zawsze ktorys
z nich ma ponad 50% waznie oddanych glosow.
Chyba ze rozklad jest po rowno....wtedy mamy pat...

Reasumujac -
Jesli jest dwoch kandydatow - na pewno jeden z nich uzyska w
pierwszym glosowaniu wiekszosc
wiecej niz dwoch - zaden moze nie uzyskac wiekszosci 50% i w kolejnym
wystepuje o jeden mniej... i znow glosowanie na dwoch kandydatow

A co gdy po pierwszym glosowaniu na 3 kandydatow dwoch kandydatow
dostalo rowna liczbe glosow i mniej niz ten trzeci? nie wiem

Dziwna tez jest sytuacja gdy zglaszaja sie tylko kandydaci, ktorych
wiekszosc sali nie chce wybrac... np na 100 osob dostaja 10 i 5
glosow a reszta oddaje niewazny glos (bo nie chce na zadnego z nich
glosowac) - jeden z nich zostaje wybrany - ale to wina wyborcow ze
nie znalezli kogos na kogoa chca glosowac

I jeszcze jedno - mamy np wybor komendanta i trzech kandydatow -
zaden z nich nie uzyska w glosowaniu  50% czyli wtedy na mocy
ustalenia 4 (pozostaje nadal nieobsadzone miejsce) nalezy
przeprowadzic wybory dodatkowe. I co teraz - czy moga zglosic sie
inni kandydaci? I mamy pierwsze glosowanie z nowa pula kandydatow a
potem juz nikt nie moze sie zglaszac?

Klopotliwa procedura - lepiej byloby gdyby przy braku rozstrzygniecia
w glosowaniu nie bylo wyborow dodatkowych ale glosowanie
uzupelniajace w ktorym uczestnicza tylko dwaj kandydaci z najwieksza
liczba glosow....

To tyle moich refleksji
T Werner