[Czuwaj] Pytanie o moher

Michał Górecki g00rek w wp.pl
Czw, 15 Gru 2005, 12:21:39 CET

Wojciech Wojtaszek napisał(a):
> Czuwaj
>
> Wlasnie mi do glowy wpadlo zapytanie czy te stare berety harcerskie w
> Zhpie ktore sie tak mechacily i wychdzily klaczki to przypadkiem nie
> byly w czesci z sztucznego moheru :-) ??

:)

Nie.

Berety moherowe dziergane są z włóczki wełnianej.
Berety polskie wykonywane są z odpowiednio filcowanej tkaniny. Ze
względu na małą rozciągalnośc tejże produkuje się je przez zszycie kilku
odpowiednio dobranych kawałków materiału.
Dla odmiany berety np Bundeswehry wykonane są z dzianiny. Jest ona
naciągana na gorąca na specjalną formę, dzięki czemu beret może być
bezszwowy.

JEśli ktoś nie rozróżnia tkaniny od dzianiny to na szybko: Tkanina
powstaje w wyniku splecenia nici wątku i osnowy w odpowiedni sposób.
Przykłąd tkanina mundurowa, jeans, płótno.
Dzianina jest "dziergana" w inny sposób, zazwyczaj jest przez swoją
konstrukcję bardziej elastyczna. Przykłady 100% bawełnianych materiałów to:

- tkanina: drelich roboczy używany do tej pory w produkcji mundurów
harcerskich
- dzianina: materiał na tshirty i bluzy bawełniane

Oba to czysta bawełna, jednak właściwości przecież zupełnie inne.