Re: [Czuwaj] Bezpieczeństwo i opiekunowie

Radek Topolski r_topolski w poczta.onet.pl
Śro, 1 Cze 2005, 02:43:05 CEST

From: "Marcin Skocz" <hrskocz w harcerstwo.net>

> Przecież ten temat był już wałkowany kilka razy i nigdy nie udało się
nikomu
> wskazać przepisu zgodnie z którym ma to być jeden opiekun na dziesięciu
> uczestników...
> To jeden z mitycznych probemów które funkcjonują od wieków jako pewnik i
> nikt nad nimi się nie zastanawia.

Jak wiesz Marcinie - nie jestem prawnikiem - ale w toku prywatnego śledztwa
przed prowadzeniem zajęć w temacie "bezpieczeństwo" ustaliłem:

1.Obowiązuje nas niewątpliwie:

Rozporządzenie Rady Ministrów
z dnia 6 maja 1997 r.
w sprawie określenia warunków bezpieczeństwa osób przebywających w górach,
pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne.

a w nim: Załącznik nr 3 czyli:
"SZCZEGÓŁOWE ZASADY ORGANIZOWANIA WYCIECZEK ORAZ ZBIOROWYCH IMPREZ
TURYSTYCZNYCH I SPORTOWYCH W GÓRACH"
tam znajdujemy:
§ 4. Organizatorów imprez turystycznych i sportowych dla młodzieży szkolnej
obowiązują także przepisy wydane przez Ministra Edukacji Narodowej.

Takim przepisem jest:

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
z dnia 8 listopada 2001 r.
w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola,
szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki

Z tego rozporządzenia wynika że "wycieczka" (ale tylko ta w górach - jak
mówi załącznik 3 do poprzedniego rozporządzenia) - ma mieć:
- kierownika
- opiekunów

Nie ustalona jest liczba opiekunów. Tym niemniej mamy już 2 osoby na grupę.
Minimalna liczba opiekunów z:

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 21 stycznia 1997 r.
w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci
i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania.

to 1 na 20. Drugi - czyli kierownik z (rozporządzenia z 8.11.2001) to już 2
osoby na 20. (W domyśle 1 na 10 - ale to zła interpretacja).
Kierownikiem wycieczki może być każdy pełnoletni instruktor harcerski.

Gdy wycieczka odbywa się poza górami - nie obowiązuje nas wtedy
rozporządzenie z 8.11.2001 - nie musi być kierownika, ba nie obowiązują
limity wyznaczone przez rozporządzenie z 21.01.1997 (wycieczka - to nie
placówka wypoczynku).
Oczywiście obowiązuje cały czas zapis Ustawy o kulturze fizycznej:
Art. 50. 1. Osoby prawne i fizyczne prowadzące działalność w sferze kultury
fizycznej są odpowiedzialne za bezpieczeństwo, porządek i higieniczne
warunki podczas imprez sportowych oraz zapewniają bezpieczne i higieniczne
warunki uprawiania sportu, rekreacji ruchowej i zajęć rehabilitacyjnych ich
uczestnikom.

Nie udało mi się dotrzeć do żadnych limitów km/kg w przepisach państwowych.

pozdrawiam

radek