Re: [Czuwaj] Kolory tęczy było Re: Trzecia Główna Kwatera

Grzegorz Skrukwa greegors w icpnet.pl
Wto, 29 Lis 2005, 16:57:52 CET

----- Original Message -----
From: "Bartek Szumski" <b-szumyk w wp.pl>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Tuesday, November 29, 2005 2:31 PM
Subject: [Czuwaj] Kolory tęczy było Re: Trzecia Główna Kwatera

Kolory tęczy w okresie międzywojennym i wczesnopowojennym  były
międzynarodowym symbolem
ruchu spółdzielczego, między innymi Spóldzielni "Społem" która w czasach II
RP była związaną z PPSddolną organizacją społeczną (a nie jak w PRL
państwowym de facto
przedsiębiorstwem handlowym). W latach tuż po II wojnie
światowej na różnych  defiladach, zlotach i pochodach można było często
zobaczyć tęczowe flagi "młodzieży spółdzielczej" obok zielonych flag "Wici"
i oczywiście  czerwonych flag OMTUR i ZWM. Oczywiście do momentu
stalinowskiego zglajchszaltowania "ruchu młodzieżowego" w 1948 roku.

Oczywiście się nie czuję żadnym strażnikiem tradycji ruchu spółdzielczego
;-) z którym mnie nic nie łączy,
tym niemniej szkoda że symbol barw tęczy został zawłaszczony przez zupełnie
inny ruch który mi się zresztą zdecydowanie nie podoba.

W latach 90-tych w Hufcu ZHP Poznań-Rataje był Szczep "Tęcza" , może i
dobrze że nie przetrwał do dzisiejszych czasów - nie wiem czy by nie
zmieniali teraz nazwy ;-)