RE: RE: [Czuwaj] Reguły postępowania przeciw molestowa

Anna Poraj aporaj w wp.pl
Sob, 11 Lut 2006, 16:24:27 CET

Po tygodniowym niebywaniu na liście trudno odnieść się do wszystkich
faktów , poglądów, pytań tu zapisanych, ale spróbuję krótko na kilka
wątków:
- w 2004 roku przy GK zebrał się zespół instruktorów- seksuologów (Ola
Wojewoda, Grażyna Kujawiak, Piotrek Celmer Domański) pod moim
przewodnictwem (pedagog opiekuńczo-wychowawczy) w celu zajęcia się
tematem granic intymności w sytuacjach wychowawczych w ZHP.
- jako zespół przygotowaliśmy ofertę warsztatów dla instruktorów z
komend hufców- byliśmy gotowi dojechać w każde miejsce, na
zapotrzebowanie poszczególnych chorągwi. Skorzystała z tej oferty
jedynie chorągiew dolnośląska oraz dwa gniazda LAS 2004 (Załęcze i
Krówka Leśna). Oferta warsztatów jest nadal aktualna, mam nadzieję, ze
wpisze się w kalendarz CSI, kiedy taki powstanie
Rozpoczęliśmy również pracę nad poradnikiem, którego celem miało być
uwrażliwienie instruktorów na sytuacje przekraczania granic intymności
wobec wychowanków oraz przygotowanie instruktorów na sytuację, kiedy to
im  dziecko powierzy tajemnicę, ze ktoś go krzywdzi (jak zareagować, jak
rozmawiać, jak pomóc, gdzie skierować itd.)
podjęliśmy tez próbę rozpisania procedur postępowania w sytuacji, kiedy
mamy podejrzenia co do któregoś z naszych instruktorów, czy jego czyny
nie są oznakami pedofilii. O ile poradnik napisaliśmy dość szybko,
procedury wywołały wiele kłopotu i takich właśnie wątpliwości, o jakich
również piszą czuwajowicze. I stanęliśmy w martwym punkcie. Bo o ile
proste jest zakazanie koedukacji w namiotach (kadry również) to już na
wspomnianej Sali gimnastycznej będzie trudniej. Bo o ile proste jest
teoretyczne zabronienie spania w tym samym kampingu z zuchami, to ja
jako komendantka wielu kolonii w środku lasu i przede wszystkim mama-
zawsze się upewniałam, czy w każdym kampingu z dziećmi będzie ktoś
starszy...
od 2004 roku współpracowaliśmy z Komendą Główną Policji (konferencja,
spotkania robocze), ale ze względu na częste zmiany u nich osoby
odpowiedzialnej za temat- w zasadzie bez korzyści dla nas. W każdym
razie mamy nawet na piśmie podziękowanie z KGP za zainspirowanie ich
tematem stworzenia procedur wspólnych dla wszystkich wychowawców
(nauczycieli, opiekunów kolonijnych, instruktorów harc itd.) :)
Stan na dzisiaj jest taki- poradnik w wersji roboczej został przekazany
nowemu naczelnictwu razem z całym dorobkiem prac 15.XII.2005. Moi
zdaniem procedury zawarte w poradniku nadal są kontrowersyjne (chociaż
nie posunęliśmy się do zakazu zabaw dotykowych) i na pewno wymagają
konsultacji przed wdrożeniem, ale reszta- dobra i przydatna. Jeżeli ktoś
jest zainteresowany, mogę przesłać (kontakt na aporaj w wp.pl)

Przepraszam za długość maila,
Ania Poraj