[Czuwaj] Podziekowania w pomocy w znalezieniu kursu i oferta dluzszego projektu w berlinie

Adam Furmańczuk szopen w ph-berlin.de
Czw, 19 Sty 2006, 20:38:55 CET

Droga Instruktorko, drogi Instruktorze!

Chciałbym podziękować wszystkim za pomoc w znalezieniu kursu drużynowych
i jak druh Tomek będę ten kurs dalej polecał.

Jednak teraz mam kolejną prośbę z z pwd. Grzegorzem Tykockim z Hufca
Malbork mieszkającego tymczasowo w Aachen. Drużyna harcerska, którą
kiedyś w 1999 nieoficjalnie założył Sebastian Meitz w Berlinie, której
zostałem członkiem, a obecnie prowadzę jest wciąż w zasadzie grupą (czy
takim zastępem zastępowych bardziej w drużynie jest 6 umundurowanych
członków) przyjaciół, którzy mają wspólne zainteresowania. W Aachen
obecnie znajduje sie bardzo duzo ludnosci polonijnej wraz z towazyszaca
tej spolecznosci kultura, istotnym elementem tej kultury jest wlasnie
harcerstwo. Harcerstwo to styl zycia formujacy pozytywne cechy
charakteru i rozwoj fizyczny w jego zdrowej aktywnej formie,jako
harcerze jestesmy sfera spoleczenstwa ktorej dzialalnosc przynosi
widoczny pozytywny efekt. I dla Polonii niemieckiej i dla ogolu
spoleczenstwa harcerstwo to mozliwosc pokazania aktywnej formy
spolecznej postawy i ukazania altenatywy dla biernej i pelnej uzywek
szeroko pojetej rozrywce.
Chcielibyśmy zacząć przyjmować do drużyn młodszych członków (w wieku
10-15 lat) i zatwierdzić drużyny jako część jakiegoś stowarzyszenia.

Po długich już rozmowach z wydziałem zagranicznym GK ZHP nie znaleźliśmy
możliwości aby drużyna stale przebywająca za granicą należała do ZHP.
Niemieccy skauci też nie bardzo chcieli przyjąć grupy, która chce
działać według statutu ZHP.

Z materiałów które udało mi się znaleźć o działalności harcerzy polskich
w Niemczech dowiedziałem się że istniał dość liczny związek ZHPwN w
latach (~1926-1939), posiadający własnych naczelników (np. Józefa
Kachela) i przewodniczących. Ostatnio znalazłem nowe opracowanie ze
źródeł, które mogłem obejrzeć w Muzeum Harcerstwa przy Konopnickiej.
Chciałbym stworzyć stowarzyszenie dobroczynne o tej samej nazwie
zajmujące się między innymi wychowaniem młodzieży polonijnej. Wyobrażam
sobie, że dalsze cele tej organizacji będą stanowić: integracja
europejska w ramach, której będziemy za pomocą studentów lingwistyki
polskiej w Berlinie prowadzić kursy w których Niemcy i wiele innych
obcokrajowców mogłoby się nauczyć naszej mowy i wstąpić do drużyny.

Nie możemy oczywiście przepisać statutu ZHP. Statut musi jasno wyznaczać
cele związku wychowawcze, ale także i integracyjne w ten sposób, aby
uzyskać środki z Unii Europejskiej i mieć sponsorów pomagającym w
realizacji celów. Ważne jest także aby stowarzyszenie uzyskało specjalny
status niemieckiej organizacji dobroczynnej do czego niezbędnych jest
kilka warunków.  W końcu, aby uzyskać także zaufanie nie tylko sponsorów
ale także i rodziców są naszym zdaniem dwie rzeczy potrzebne: samo
działanie przez które urzeczywistniamy nasze cele ale i przejrzysta
struktura i statut organizacji.

W celu stworzeniu statutu chcielibyśmy zaprosić doświadczonych
instruktorów do Berlina na parę tygodni (wiem, że możemy co najwyżej
liczyć na studentów z wyższych roczników oraz osoby nie posiadające
ważnych zobowiązań w kraju). Razem ze specjalistą prawa niemieckiego i
osobą doświadczoną w sprawach dofinansowywań w Unii Europejskiej
wypracowywalibyśmy statut na podstawie statutu ZHP.

Jeżeli ktoś z Was byłby zainteresowany takim projektem, to prosimy o
kontakt.

Adam Furmańczuk
WGKA Carpe-Noctum
szopen w ph-berlin.de