[Czuwaj] po co harcerzowi mundur? czyli rewolucja oddolna

Wto, 11 Lip 2006, 16:24:34 CEST

----- Original Message -----
From: "Anna Michalina Nowakowska" <michalina32 w wp.pl>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Tuesday, 11 July 2006 15:45
Subject: [Czuwaj] po co harcerzowi mundur? czyli rewolucja oddolna

> chciałabym, żeby moi harcerze w drużynie...
> ...na zbiórkach i na biwakach i w ciągu wszystkich zajęć, które robią
> byli ubrani jak harcerze.
> ...żeby przez swój ubiór mogli się identyfikować z ruchem,
> ...żeby 11 latek nosił się jak harcerz bez wstydu ale i bez patosu,
> na luzie, na co dzień, całym życiem
>
> ...żeby 15latek czuł się ok, spoko, normalnie jako harcerz,
> ale, żeby jego harcerskość była widoczna, podkreślona,
> żeby też jego ubiór mu o niej przypominał.

No cóż... podpisać się wypada obiema rekami i nogami.

> i pomyślałam, że nawet nowy mundur nie spełnia tych wymagań,

Niestety. A taką miałem nadzieję...

> za to spełnia je nowa kolekcja 4ż.
> sama z niej nei korzystam, ale moi harcerze coraz częściej
>
> i zachodzi taka rewolucja (bo nie reforma) oddolna,

Tak, tyle, ze koszta rosną: mundurek pokazowo-apelowy, + ubranka z
kolekcji...

> zdjęcia patosu z harcerskich symboli,
> unormalnienia elementów munduru.

Yes, yes, yes!

> [...]
> Są ubrani jak harcerze, ale bez getr i sznurów i innych rzeczy.
> Gdy trzeba, na szczególne okazje mają swoje paradne mundury
> ale na osiedlu, wśród kolegów, sa ubrani jak zwyczajni nastolatkowie
> i dobrze sie z tym czują.
>
> Z dumą wyróżniają się logiem organizacji i symbolami ruchu, do którego
> przynależą i nei spotykają sie ze śmiesznością, którą niewątpliwie wśród
> rówieśników budzi mundur.
> Bo tshirt nie jest mundurem,
> ale podkreśla przynależność do organizacji
> bo bluza nei jest mundurem,
> ale świadczy o harcerzu, że jest harcerzem

Yes, yes, yes!

Tylko... te paradne mundury... ech...

> ...bo nastolatek chyba nie potrzebuje munduru....
> ale potrzebuje identyfikacji z grupą.

A to zdanie można by wymalować w każdej harcówce... ale czy nasi druzynowi
by je zrozumieli?

DJD