[Czuwaj] RE: Biskup

Tomasz Kozik tkozik w amu.edu.pl
Śro, 21 Cze 2006, 13:22:05 CEST

> Nie do końca. Władze kościelne, jednak w porozumieniu z harcerskimi.

> A i tak, jeśli władze kościelne "się uprą",
> to one będą wyłącznie decydować.

Pytanie sformulowane "dlaczego zwierzchnikiem" jest tak nieprecyzyjne, ze
powinno zostac bez odpowiedzi. Natomiast reszta tez nie jest prawda:
istnieje roznica miedzy duszpasterzem a kapelanem. Duszpasterza wyznaczaja
wladze koscielne a organizacjom nic do tego. Kapelana wyznaczaja wladze
organizacji, a Kosciolowi w zasadzie nic do tego.

Przyklad:
EPiskopat moze mianowac biskupa XY na duszpasterza harcerskiego i wtedy
bedzie sie on zajmowal duszpasterstwerm w ZHP, ZHR i innych
organizacjach, ale nie bedzie ich czlonkiem, a juz zwlaszcza czlonkiem
kierownictw.
Za to na przyklad naczelnik ZHP moze mianowac kapelana (i komendanci
nizszych szczebli - kapelanow swoich jednostek) i wtedy bedzie to funkcja
instruktorska w ZHP (we wladzach odpowiedniego szczebla) a osoba ta bedzie
czlonkiem ZHP. Kosciol moglby taka nominacje usunac, ale posrednio: nie
moze ingerowac w tresc rozkazu naczelnika/komendanta, ale moze naklonic
danego ksiedza, zeby nominacji nie przyjal (kazdy ma prawo nie przyjac
nominacji), przeniesc w inne, dalekie miejsce itp.

Wbrew pozorom, ta druga opcja wcale nie jest rzadka: niedaleko mojego domu
jest rektorat jednej z uczelni i rektor na powyzszej zasadzie mianowal
mojego proboszcza kapelanem tej uczelni. A proboszcz dowiedzial sie po
fakcie i nawet nie mial nic do gadania (ale funkcje spelnia i to dobrze).

Tyle od strony formalnej.
A od strony praktycznej calkiem dobra jest opcja, jaka stosuje sie, gdy
zakonnik obejmuje funkcje w koscielnej instytucji pozazakonnej. Ma wtedy
dwoch zwierzchnikow: odwolac go moze kazdy, ale powolanie musza miedzy
soba uzgodnic. Tak naweet jest wymagane w kodeksie prawa kanonicznego. W
podobnej sytuacji mogliby sie znalezc kapelani harcerscy.

T. K.