[Czuwaj] O prawicowości (AFAIK po raz setny ;))

Aleksander Senk senk w post.pl
Pon, 20 Mar 2006, 23:28:18 CET

Paweł Krzywicki napisał(a):

> "Prawica - zwyczajowe określenie ugrupowań politycznych o poglądach
> zachowawczych i narodowych. Za podstawowe cechy prawicy uznaje się
> konserwatywny światopogląd, liberalizm gospodarczy, sprzeciw wobec zmian
> rewolucyjnych, sprzeciw wobec nadmiernego interwencjonizmu państwowego,
> rozbudowanej polityki socjalnej państwa, oraz prób sztucznej regulacji
> rynku. Prawicę cechuje też przywiązanie do tradycji oraz autorytetów."
>
> , a przecież:
>
> "Związek jest niezależny organizacyjnie i ideowo od jakiejkolwiek partii
> politycznej." (Statut ZHR)

Cześć!

Chciałbym zauważyć, że w obecnych Pojęcie "prawicowość" nie jest
zarezerwowane dla określania partii politycznych.

W przypadku ruchów społecznych możemy odrzucić kwestie gospodarcze i
zostaje np.:
"Prawica - zwyczajowe określenie ruchów o poglądach
zachowawczych i narodowych. Za podstawowe cechy prawicy uznaje się
konserwatywny światopogląd, sprzeciw wobec zmian
rewolucyjnych. Prawicę cechuje też przywiązanie do tradycji oraz
autorytetów."

Myśle - i zgadzam się tu z twierdzeniem wypowiedzianym niegdyś przez
znanego starszym instruktorom ZHR Adama Lieberta - że harcerstwo w samym
swym jądrze, założeniach, jest prawicowe.

Istnienie w nim Boga, oparcie na chrześcijańskim nurcie moralności, rola
wspólnoty w wychowaniu, przy jednoczesnym podmiotowym traktowaniu
jednostki, rola tradycji, patriotyzm, autorytetów itp. jednoznacznie nas
w tym nurcie umieszcza.

Teoretycznie, oczywiście.
Bo różne organizacje, czy może raczej - różne środowiska w różnych
organizacjach - w inny sposób "realizują harcerstwo".
O tym, że nie wszystko, co robi sie pod szyldem harcerstwa jest
harcerstwem pisała już Grodecka:
"Niesłychanie łatwo jest fałszować Harcerstwo. Wystarczy posługiwać się
metoda harcerską bez jej zrozumienia, powierzchownie, jednostronnie,
pomijając stawiane przez nią wymagania. Wystarczy odrzucić system
zastępowy. Wystarczy ilość postawić nad jakością. Wystarczy środki uznać
za cele. Stworzy się wtedy dziwoląg, noszący miano Harcerstwa, nawet w
mundur harcerski ubrany, ale na pewno nie będący harcerstwem."

Myślę, że zafałszowanie harcerstwa, narzędziowe traktowanie go,
wykorzystywanie do realizowania swoich własnych celów jest niestety
teraz powszechne. Jedni chcą zrobić z niego podstawę dla szeroko
rozumianej działalności pomocowej dla dzieci. Inni zaś chcą go
wykorzystać do wychowania stricte religijnego...

I jeszcze jedno, wracając do tematu: :)
Czym innym jednak będzie stwierdzenie, że jakaś organizacja harcerska
jest zwiazana z partia "lewicową" albo "prawicową" w sensie politycznym.
Czym innym jest też stwierdzenie, że w ramach harcerstwa mogą być nurty
bardziej prawicowe i bardziej lewicowe*.

Dla jasności dyskusji warto nie mieszac roznych pojęc, które podobnie
brzmią w zapisie literowym :)

pozdrawiam
olek

* a co charakteryzuje lewicę w znaczeniu społecznym?
prymat struktury nad jednostka? laicyzm? Postulat gruntownych
przebudowań systemowych, gdy coś nie działa? system wartości nie oparty
na innej bazie niż chrześcijaństwo? (np. "wolnościowe" podejście do
uprawnień?).

Chyba wszystko z powyższysz.. ale zapewne to nie wyczerpuje opisu
lewicowości w sensie społecznym.