[Czuwaj] o zastępach

Bartek Szumski b-szumyk w wp.pl
Czw, 16 Lis 2006, 09:02:57 CET

From: "Seascout" <seascout w go2.pl>
::Zacznijmy więc od zastępu. Jaka powinna być jego rola i co dzisiaj nam
::przeszkadza w dosłownym realizowaniu metody Philipsa. Co z pełnoletnimi
::opiekunami?
::
::g00rek

Góórek wyraźnie napisał - metody Philips'a :)

"Chciałbym zawsze jak najgoręcej zalecić system zastępowy, to znaczy
prowadzenie pracy w małych, na stałe zorganizowanych gromadkach chłopców, z
których każda pozostawałaby pod odpowiedzialną komendą chłopca-przywódcy.
Zastosowanie tego systemu jest bardzo ważnym czynnikiem powodzenia. System
zastępowy można zastosować i wyzyskać w mniejszym lub większym stopniu; lecz
istota rzeczy polega na pracy w małych, na stałe zorganizowanych gromadkach
chłopców, z których każda pozostaje pod odpowiedzialną komendą
chłopca-przywódcy, a takie właśnie grupki, powstałe samorzutnie, należy
organizować jako zastępy skautowe. Zastępowy i podzastępowy Mamy więc zastęp
złożony z sześciu, siedmiu lub ośmiu chłopców. Ponieważ ma on być jednostką
w pracy, w zabawie, w organizacji drużyny, w obozie i przy spełnianiu
dobrych uczynków, więc trzeba koniecznie postawić na jego czele odpowiednio
uzdolnionego skauta. Słowa "odpowiednio uzdolniony" nie znaczą, że musi on
nadawać się do prowadzenia zastępu. Zalety kwalifikujące na dowódcę są
częściowo wrodzone, częściowo nabyte... "
  a.. Źródło: System zastępowy (The Patrol System)
"Mianując chłopca zastępowym, pamiętajmy, żeby nie był on za młody. "
  a.. Źródło: System zastępowy (The Patrol System)

Co miał przez to na myśli ? Na pewno nie współczesną definicję
"pełnoletności"
Ale z lektury wynika, że:
- Zastępowy może być nieznacznie starszy od swoich harcerzy
- Zastępowy może być w wieku swoich harcerzy - jeśli posiada naturalne cechy
przywódcze (!)
- być zastępowym - można nauczyć większość harcerzy (choć nie wszystkich !)

A więc odpowiadając na pytanie Goorka, w bezpośrednim realizowaniu
przeszkadzają nam przepisy państwowe :)
Co dziwniejsze jakoś mam wrażenie że nam bardziej przeszkadzają niż np. w
ZHR-e który tak samo realizuje pracę z zastępami :D

A tak całkiem serio - aby system zastępowych dziś funkcjonował mamy dwa
wyjścia:
- na każdą zbiórkę zastępu stawia się pełnoletni drużynowy lub przyboczny
lub ktoś np. z KPH (jako cichy opiekun) - osobiście nie polecam z wielu
powodów
- uzyskujemy pisemne zgody rodziców na taką formę pracy ich dzieci z
niepełnoletnim opiekunem i liczymy że nasze wychowanie zastępowych okaże się
wystarczające aby byli odpowiedzialni, co nie oznacza że w przypadku wpadki
i tak nie będzie z tego tytułu kłopotów bo jest to jawne łamanie wszystkich
przepisów...

Szumyk