[Czuwaj] O naprawie ZHP - wizja g00rka a moja

Anna Michalina Nowakowska michalina32 w wp.pl
Nie, 1 Paź 2006, 20:20:18 CEST

Dnia 30-09-2006 o godz. 17:56 Darek Mołodecki napisał(a):

>   pytanie  do  dzialu analiz  jaki procent  stanowia   druzynowi  w tym
> wieku  czuje się  wywolany  do  tablicy i  chciałbym wiedziec ilu nas
> jest > pozej  30  lat   i jak  wyglada  rotacja takich  instruktorow w  zwiazku
>

> Darek

Darku,
wywołana do tablicy odpowiadam dzis, w niedzielę, na podstawie danych z ubiegłego roku, bo tegorocznych nie mam na komputerze.
tendencje się nie zmieniły więc nie powinno być różnicy.

DRUŻYNOWI
57% drużynowych nie ukończyło 30roku życia
co oznacza ;) że:

43% DRUŻYNOWYCH ma więcej niż 30lat
przy czym jest to zróznicowane w zależnosci od rodzaju drużyny, która drużynowy prowadzi.

55% drużynowych zuchowych jest starsza niż 30lat
45% drużynowych harcerskich
40% drużynowych starszoharcerskich
19% drużynowych wędrowniczych
i 34% drużynowych drużyn wielopoziomowych

Jest wyraźny podział na dwa światy drużynowych:

młodzi: głównie uczniowie i studenci, bez wykształcenia pedagogicznego, czasem bez przygotowania merytorycznego. Często nie mają i nie chcą zdobywać stopni instruktorskich. Mieszkają w dużych lub średnich miastach. Płeć zróżnicowana. Jak wszędzie, więcej kobiet, choć w drużynach wędrowniczych przeważają DRUHOWIE. Fluktuacja w tej grupie jest znaczna. Często rezygnują po pierwszym roku pracy.

Starsi/starsze - kobiety między 30 a 50tym rokiem życia. Prawie wyłącznie nauczycielki. Mogą się pochwalić najwyższym wykształceniem, maja stopnie instruktorskie, średni czas od przeszkolenia w tej grupie jest dłuższy niż przeciętny staż w harcerstwie w ogóle :) (np. 11lat) pracują i działają głównie w małych miasteczkach i na wsiach. Stanowią 30-40% wszystkich drużynowych. Fluktuacja w tej grupie jest nieznaczna.

Warto wiedzieć, o jakiej grupie mówimy. TO ZNACZNA CZĘŚĆ TEJ ORGANIZACJI!

Często widzimy drużynowych jako niedoświadczonych, młodych ........itd.
i dobrze, tych trzeba wspierać, bo najczęściej szybko się wypalają bez wsparcia, motywacji, rozwoju.
Ale do tych starszych też trzeba wysłać konkretną ofertę. A chyba nie mamy programu, któryby ich zmobilizował chociażby (a może aż) do pracy nad sobą....

*źródło: Spis harcerski 2005.

Pozdrawiam
Anna nowakowska
Wydział Badań i Analiz GK ZHP

Oglądaj -> Wydarzenia.wp.pl -> Wiesz, co najważniejsze!
Najbardziej aktualne materiały filmowe - Kliknij:
http://klik.wp.pl/?adr=www.wydarzenia.wp.pl&sid=886