Re: [Czuwaj] na z³o¶æ nie pozwolimy Polakom chodziædo szko³y...

Grzegorz Skrukwa greegors w icpnet.pl
Wto, 24 Pa¼ 2006, 20:49:41 CEST


----- Original Message -----
From: "Dominik Jan Domin" <djdomin w biol.uni.torun.pl>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Tuesday, October 24, 2006 4:15 PM
Subject: Re: [Czuwaj] na z³o¶æ nie pozwolimy Polakom chodziædo szko³y...


> ----- Original Message -----
> From: "Grzegorz Skrukwa" <greegors w icpnet.pl>
> To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
> Sent: Tuesday, 24 October 2006 15:51
> Subject: Re: [Czuwaj] na z³o¶æ nie pozwolimy Polakom chodziædo szko³y...
>
>
> >
> > ----- Original Message -----
> > From: "Dominik Jan Domin" <djdomin w biol.uni.torun.pl>
> > To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
> > Sent: Tuesday, October 24, 2006 1:19 PM
> > Subject: Re: [Czuwaj] na z³o¶æ nie pozwolimy Polakom chodziædo szko³y...
> >
> >
> >> A z innej beczki - powiedzcie, znaj±cy historiê - kiedy w Polsce
> >> skoñczy³o
> >> sie NIEWOLNICTWO? Kiedy ch³op zyska³ wolno¶æ osobist± i móg³ zamieszkaæ
> >> gdzie chce, bez zgody w³a¶ciciela? A jak to by³o w innych krajach?
> >
> > Poddañstwo to niezupe³nie to samo niewolnictwo, poniewa¿ polskiego
ch³opa
> > nie mo¿na by³o kupowaæ ani sprzedaæ (przypadki handlu lud¼mi czy
darowania
> > ludzi w prezencie siê zdarza³y w Polsce w  XVII czy XVIII w. ale by³y
> > incydentalne, w porównaniu np. z carsk± Rosj±, a zupe³nie ju¿ nie mo¿na
> > tego
> > porównywaæ z typowym niewolnictwem np. Murzynów w USA)
>
> Niezaleznie od tego, zdarza³y sie - prawo na to pozwala³o. Pozwala³o te¿,
> aby w³asciciel ch³opa s±dzi³ go i kara³ wg swej woli, do kary ¶mierci
> w³±cznie.
>
> To nie jest niewolnictwo?

Kiedy¶ czyta³em ksi±¿kê (ju¿ nie pamiêtam jej tytu³u ani autora, a szkoda)
wydan± w okresie do¶æ g³êbokiego PRL, w której to publikacji autor stara³
siê wykazaæ ¿e w Rzplitej szlacheckiej istnia³ handel lud¼mi. Wylicza³
szczegó³owo wszystkie przypadki darowania lub sprzedania ch³opa jakie uda³o
mu siê znale¼æ w ¼ród³ach. Nie pamiêtam ju¿ ile ich udokumentowa³, ale by³a
to chyba liczba dwucyfrowa.
Oczywi¶cie ka¿dy taki przypadek jest z dzisiejszego punktu widzenia ( s±dzê
¿e z punktu widzenia co ¶wiatlejszych osób w XVIII w. tak¿e) jest moralnie
godny najwy¿szego potêpienia. Jednak w skali kilku stuleci istnienia
wtórnego poddañstwa i pañszczyzny w Polsce i w skali kilkunastu milionów
ch³opów którzy ¿yli w tym czasie (pomno¿yæ przez ilo¶æ pokoleñ) zjawiska
bliskie faktycznemu niewolnictwu by³y kropl± w morzu.

> Czyli po tym samym - widac ró¿nice w podej¶ciu pomiêdzy krajami. I nikt
nie
> mo¿e powiedzieæ, "co by by³o", gdyby nie zabory. Nie chcê "gloryfikowaæ'
> zaborców, ale... no w³asnie - sytuacja u nas a w np. Szwecji - by³a MOCNO
> ró¿na.

Poddañstwo tzw. wtórne które istnia³o w I Rzeczypospolitej, istnia³o tak¿e w
innych krajach regionu, w zasadzie w ca³ej Europie na wschód od £aby czyli
wszêdzie tam gdzie powsta³ folwark pañszczy¼niany nastawiony na produkcjê
zbo¿a. Na zachód od £aby rozwija³a siê gospodarka wczesnokapitalistyczna
oparta o miasta. Elementarne fakty z historii gospodarczej Europy. Polski
przypadek siê jako¶ szczególnie nie ró¿ni³ od Prus, Saksonii, Meklemburgii,
krajów habsburskich, a je¶li siê ró¿ni³ od przypadku rosyjskiego, to na
korzy¶æ (w XVIII w. ch³opi uciekali z Rosji do Polski, a nie na odwrót).
Szwecja jakkolwiek blisko le¿y, rozwija³a siê nieco odrêbnym  torem od
pocz±tku do XX w. (odrêbnym zarówno od Europy Zachodniej jak i od
Wschodniej).
W krajach Europy Zachodniej nie by³o poddañstwa ch³opów, ale wszystkie te
kraje (³±cznie z Holandi± i Dani±) utrzymywa³y niewolnictwo w swoich
koloniach zamorskich. Pañstwa ¶rodkowo- i wschodnioeuropejskie kolonii
zamorskich nie posiada³y.

Zniesienie poddañstwa na ziemiach polskich nast±pi³o w momencie gdy nie
istnia³o pañstwo polskie, a ziemie dawnej Rzeczypospolitej wchodzi³y w sk³ad
trzech (lub je¶li doliczyæ Ksiêstwo Warszawskie to nawet czterech) ró¿nych
pañstw, z ró¿nymi systemami prawnymi i róznymi prêdko¶ciami ewolucji
stosunków spo³ecznych i gospodarczych.

A propos historii alternatywnych, gdybania, itd., to wszelkie tego typu
spekulacje nie budz± mojego entuzjazmu.

Mo¿na siê jednak zastanawiaæ jakie by³o stanowisko polskich elit
politycznych i spo³ecznych wobec kwestii poddañstwa w ostatnich latach I
Rzplitej . Warto pamiêtaæ np. ¿e w Prusach i innych krajach niemieckich
zniesienie poddañstwa nie nast±pi³o pod wp³ywem wewnêtrznych czynników, a z
powodu impulsu zewnêtrznego:  inwazja Napoleona --> konieczno¶æ mobilizacji
spo³eczeñstwa do obrony pañstwa pruskiego --> reformy spo³eczne.

* * *
A tak w ogóle, to robi siê powoli OT...

GS



Wiêcej informacji o li¶cie dyskusyjnej Czuwaj