[Czuwaj] zjazd - spokojnie!

hm. Rafal M. Raniowski HR rafal w harcerz.pl
Czw, 28 Wrz 2006, 12:04:42 CEST

----- Original Message -----
From: "Grzegorz Całek" <g.c w onet.pl>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Thursday, September 28, 2006 10:23 AM
Subject: [Czuwaj] zjazd - spokojnie!

> Dla tych, którzy już się boją, cóż takiego uchwali Zjazd Programowy, mam
> ważną informację. Otóż w GK dominuje pogląd, prezentowany na Radzie
> Naczelnej w czerwcu, że ów Zjazd ma się zajmować wyłącznie AKTUALNYM
> ROZUMIENIEM Prawa Harcerskiego. A więc założeniem jest, że Prawo zostaje
> to samo, a rozmawiamy wyłącznie o tym, jak należy go współcześnie
> odczytywać.

No a jesli ja chce zmiany w prawie? Chodzi mi o przywrocenie brzmienia 1
punktu: "Harcerz sluzy Bogu i Polsce i sumiennie spelnia swoje obowiazki"?
:) A jesli Gorek bedzie chcial: "Harcerz jest dobrym Euroskautem, sluzy
ojczyznie i sumiennie spelnia swoje obowiazki"? Co jesli obydwaj nie
bedziemy sie z zapisami PiPH w takiej formie? Jakie widzisz rozwiazania? :)
To tylko teoretyczne pytanie :)

> Oczywiście, można mieć różne zdanie na temat takiego postawienia celu
> Zjazdu Programowego, także negatywne, gdyż takie zakreślenie obszaru
> dyskusji z pewnością ją spłaszcza, nie sprzyja rozmowie o tym, jak
> traktować to Prawo, dla kogo ono jest, jaką rolę ma odgrywać w życiu
> członka organizacji, czy różna ma być rola Prawa w różnych grupach
> metodycznych i jaka ma być ta rola dla instruktorów, wreszcie jak
> egzekwować nieprzestrzeganie Prawa - jak zerwać z hipokryzją i tak
> dalej... Mamy bowiem rozmawiać TYLKO o tym, jak go współcześnie rozumieć.

Sa interpetacje wielu autorytetow, m. in. Prymasa Wyszynskiego, Prymasa
Glempa, Przewodniczacego ZHP Mirowskiego..., i jaka jest ich znajomosc przez
instruktorow, harcerzy? Czy kolejne zapisy nie rozmyja odbioru PiPH?

> Ale jest WIELKI PLUS takiego określenia celu Zjazdu - jest to gwarancja,
> że zapisy się nie zmienią, że skodyfikowanie naszego systemu wartości w
> postaci Prawa nie ulegnie zmianie. Dlatego zapewne nie będzie powodu do
> zmiany organizacji :)

Coz, zobaczymy :)

> GC
>
> PS: Trochę tego żałuję, bo wolałbym jednak, aby odbyła się głęboka
> dyskusja o tym, czy wartości opisane w Prawie traktujemy w ZHP na serio. A
> tak skończy się na tym, że na Zjeździe wszyscy powiedzą: cacy Prawo, nic
> nie należy zmieniać, po czym niektórzy udadzą się na przerwę na
> papieroska. I zostanie po staremu, czyli hipokryzja, brak wyciągania
> kosekwencji. Do bani :(

No to juz chyba lekka przesada :( To nie mozna sprawy rozwiazac? Od czego
jest NSH? Od czego instruktorzy, ktorzy to widza i niczego nie robia w tej
kwestii?

Pozdrawiam
Viking-Szczecin