Re: [Czuwaj] Re: zjazd programowy...UWAGA DŁUGO

Piotr Zagórski patyk99 w op.pl
Czw, 28 Wrz 2006, 21:08:48 CEST

czesiek.harcerstwo napisał(a):

> No to konkretnie:
> - jakie wartości ?
> - lepszymi, czyli jakimi ?
>
> Czesław

To chyba wszyscy wiemy:

Statut ZHP - tekst jednolity
uchwalony 3 grudnia 2005 r. na XXXIII Zjeździe ZHP

1.Misją ZHP jest wychowywanie młodego człowieka, czyli wspieranie go we
wszechstronnym rozwoju i kształtowaniu charakteru przez stawianie wyzwań.
2.ZHP wychowuje młodych ludzi na  prawych, aktywnych i odpowiedzialnych
obywateli w duchu wartości zawartych w Prawie Harcerskim.
3.Podstawą wychowania w ZHP są normy moralne, wywodzące
się z uniwersalnych, kulturowych i etycznych wartości chrześcijaństwa.
ZHP uznaje prawo każdego członka Związku do osobistego wyboru systemu
wartości duchowych.

1.Za główne cele swojego działania ZHP uznaje:
1)stwarzanie warunków do wszechstronnego, intelektualnego, społecznego,
duchowego, emocjonalnego i fizycznego rozwoju człowieka,
2)nieskrępowane kształtowanie osobowości człowieka odpowiedzialnego,
przy poszanowaniu jego prawa do wolności i godności, w tym wolności od
wszelkich nałogów,
3)upowszechnianie i umacnianie w społeczeństwie przywiązania do
wartości: wolności, prawdy, sprawiedliwości, demokracji, samorządności,
równouprawnienia, tolerancji i przyjaźni,
4)stwarzanie warunków do nawiązywania i utrwalania silnych więzi
międzyludzkich ponad podziałami rasowymi, narodowościowymi i wyznaniowymi,
5)upowszechnianie wiedzy o świecie przyrody, przeciwstawianie się jego
niszczeniu przez cywilizację, kształtowanie potrzeby kontaktu z
nieskażoną przyrodą.

Wartości wychowawcze ZHP zawarte są w Obietnicy i Prawie Zucha,
Przyrzeczeniu i Prawie Harcerskim oraz Zobowiązaniu Instruktorskim.

Obietnica Zucha:
Obiecuję być dobrym zuchem, zawsze przestrzegać Prawa Zucha.

Prawo Zucha:
1.Zuch kocha Boga i Polskę.
2.Zuch jest dzielny.
3.Zuch mówi prawdę.
4.Zuch pamięta o swoich obowiązkach.
5.Wszystkim jest z zuchem dobrze.
6.Zuch stara się być coraz lepszy.

Przyrzeczenie Harcerskie:
Mam szczerą wolę całym życiem pełnić służbę Bogu i Polsce, nieść chętną
pomoc bliźnim i być posłuszną/posłusznym Prawu Harcerskiemu.

Prawo Harcerskie:
1.Harcerz sumiennie spełnia swoje obowiązki wynikające z Przyrzeczenia
Harcerskiego.
2.Na słowie harcerza polegaj jak na Zawiszy.
3.Harcerz jest pożyteczny i niesie pomoc bliźnim.
4.Harcerz w każdym widzi bliźniego, a za brata uważa każdego innego
harcerza.
5.Harcerz postępuje po rycersku.
6.Harcerz miłuje przyrodę i stara się ją poznać.
7.Harcerz jest karny i posłuszny rodzicom i wszystkim swoim przełożonym.
8.Harcerz jest zawsze pogodny.
9.Harcerz jest oszczędny i ofiarny.
10.Harcerz jest czysty w myśli, w mowie i uczynkach; nie pali tytoniu i
nie pije napojów alkoholowych.

Zobowiązanie Instruktorskie:
Przyjmuję obowiązki instruktorki/instruktora Związku Harcerstwa
Polskiego. Jestem świadoma/świadomy odpowiedzialności harcerskiego
wychowawcy i opiekuna. Będę dbać o dobre imię harcerstwa, przestrzegać
Statutu ZHP, pracować nad sobą, pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności.
Wychowam swego następcę. Powierzonej przez Związek Harcerstwa Polskiego
służby nie opuszczę samowolnie.

taki mały cytacik :)

Teraz MERITUM jak to mówią mi moi wędrownicy.

Pytanie, które sobie i Wam stawiam brzmi tak:

Czy zapis "nie pije napojów alkoholowych" jest dla nas na tyle ważny, by
ograniczał nasz wpływ rozwój młodych ludzi i przekazywanie pozostałych
wartości?

Czy broniąc tego zapisu nie utrwalamy w społeczeństwie (zatem także u
potencjalnych harcerzy) wizerunku harcerstwa jako organizacji
zamkniętej, "dla tych innych" (czy człowiek nie będący harcerzem uzna za
normalne abstynencję przez całe życie?

Czy poprzez nakaz abstynencji i jej ideologizację (według mnie może być
ona środkiem a nie celem) nie zmuszamy wędrowników i instruktorów do
bardzo trudnego wyboru między 1. trzymaniem się prawa i wyborem
Harctrixu (najczęściej rezygnacja z życia towarzyskiego poza ZHP i
izolacja w szkole itd.) 2. hipokryzją czyli łamaniem prawa poza
działalnością w ZHP 3. rezygnacją z ZHP?

(Nie twierdzę tutaj, że nie można przestrzegać 10 pkt. i żyć normalnie ,
ale czy każdy jest w stanie to połączyć?)

To tak na mały początek :)

Pozdrawiam

Piotr Zagórski

--

"Welcome, O life! I go to encounter for the millionth time
the reality of experience and to forge in the smithy of my soul