[Czuwaj] dwa spojrzenia

Pawel Dobosz pawel.dobosz w interia.pl
Czw, 5 Kwi 2007, 02:57:44 CEST

1.
"Harcerstwo jest przede wszystkim organizacją ludzi młodych. A młodzi z
natury lubią dyskutować, chcą zmian. Sam taki byłem. Jeżeli podczas zjazdu
uznają, że zmiany są konieczne, nie będę rozpaczał. Choć osobiście
wolałbym, żeby samo Prawo Harcerskie nie było zmieniane. Należy jedynie
napisać do niego współczesny komentarz. (...) Zdarzyło mi się kilka razy
wypić symboliczny kieliszek, wznosząc np. toast za zdrowie bliskiej mi
osoby. Nigdy jednak tego nie zrobiłem na oczach wychowanków, nigdy w
mundurze i nigdy z wpiętym w cywilne ubranie Krzyżem. (...) Ja myślę, że
każdy powinien sam decydować we własnym sumieniu, czy wypić lampkę
szampana za zdrowie babci podczas jej 80 urodzin, czy wznieść toast
jedynie wodą mineralną."
hm Andrzej Borodzik, 2007 r.

2.
"(...) Myśląc o problemie 10 pkt doszedłem do wniosku, że czasem
argumentacja jego przeciwników wynika z tego, że dojrzewając w organizacji
trochę się nią i rządzącymi nią regułami zmęczyli. Wyrastając w niej
ukształtowali swoje charaktery i w tym przekonaniu mówią, że wiedzą co
jest dobre a co złe, że organizacja ich ukształtowała, proces wychowawczy
zakończył się i odniósł skutek. Po cóż więc jakieś ograniczenia? Jeżeli
się juz jest dorosłym to nie ma już niebezpieczeństwa zejścia na "złą"
drogę. Niech zasad organizacji przestrzegają młodzi bo to ich trzeba
ukształtować a nas nie. W tym właśnie miejscu wartyo byłoby się zastanowić
czy nie jest to już symptom wyrastania z organizacji. Czy nie jest tak, że
czas opuścić jej szeregi i udać się drogą ku Życiu, zamienić mundur
harcerski i funkcję szczepowego na garnitur menagera, fartuch lekarski czy
dziennik szkolny, by swą postawą obywatelską wyznaczoną własnej uczciwości
dawać dobre świadectwo metodzie harcerskiej, która nas ukształtowała,
wpinając jednocześnie w klapę marynarki oznakę Koła Przyjaciół Harcerstwa.
Czyż wtedy nasza postawa nie będzie jednoznaczna? Czyż wtedy nie będziemy
czytelni na zewnątrz jak i do wenątrz? Czy nie będzie najlepszym
przykładem własnym osięgnięcie sukcesu
i znalezienie swojego miejsca w społeczeństwie? (...)"
Marek Piegat, 2002 r.

Nieograniczona pojemnosc skrzynki email
>>> http://link.interia.pl/f19e6