[Czuwaj] Dzisiejszy "Dziennik"

Michał Górecki g00rek64 w gmail.com
Czw, 5 Kwi 2007, 10:44:14 CEST

05-04-07, Sławomir Waś <slawek w wasie.pl> napisał(a):

> Otóż nie jest tak dziś Druhu Pawle! Dziś mamy wyraźny zakaz spożywania
> napojów alkoholowych. Bez wyjątku na toasty.

No właśnie widzisz Sławku. Kiedy rozmawia się z osobami starszymi, czy
wręcz z Szaroszeregowcami, to widać u nich brak takiego podejścia,
brak takiego jasnego stawiania sprawy, oceniania przez innych i
wyrzucania. To raczej symbol naszych czasów.

Wydaje mi się, że Przewodniczący jest po prostu bliski (pomimo swojej
deklarowanej abstynencji) podejściu przedwojennemu. Podejściu
bliższemu oryginalnej, skautowej idei. A mianowicie takiej, że Prawo
Harcerskie jest twoim wewnętrznym prawem o któego przestrzeganiu
decydujesz sam, prawem moralnym, a nie prawem państwowym z organami
orzekającymi łamanie i wymierzającymi kary. To absurd i zaprzeczenie
idei Prawa, które miało być właśnie prawem wewnętrznym.

A jak mówiłem nikt nie odważyłby się wyrzucić kogokolwiek z ZHP na
podstawie łamania innego punktu. Bo może wyrzucimy TERAZ
niewierzących, bo nie służą Bogu? Albo wyrzucimy TERAZ wszystkich
nieposłusznych, bo nie są posłuszni przełożonym?

Prawo jest narzędziem wychowawczym, a nie narzędziem służącym
czystości organizacji.
A moich przemyśleniach, czyli dlaczego 10 punkt w tym brzmieniu jest
niezgodny z metodą, napiszę jak obiecałem po świętach :]