[Czuwaj] Konsekwencje

Piotr Zagórski patyk99 w op.pl
Pią, 23 Lut 2007, 09:55:01 CET

Marcin Wasielewski napisał(a):
> Od: "Michał Górecki" <g00rek64 w gmail.com>
>
> Jakoś nie widzę związku pomiędzy takimi instruktorami, jakich Michale
> opisujesz, a tym zakłamaniem zauważanym przez dzieci, o którym było w
> poprzednich postach
> Problem w tym, że to nie oni są "czarnymi owcami" i to nie im jest potrzebna
> zmiana prawa. Zmianę wykorzystają ci, którzy reprezentują postawę "hulaj
> dusza, piekła nie ma, przecież jestem dorosły"

> obóz,
>
> O właśnie tacy.
> Zmieniając prawo, otwieramy im furtkę i mówimy: "Stary, jest ok, teraz już
> [...]

Szufladkuje Prawo i chyba dlatego jest ta dyskusja?

> [...]
> jest problem. Jest pewnie masa instruktorów, których nigdy harcerze nie
> zobaczyli i nie zaobaczą z alkoholem. Pozostaje to ich prywatnym
> "wykroczeniem". Nikogo nie demoralizują swoim zachowaniem. Jeżeli promują
> wśród swoich wychowanków abstynencję, to muszą się zmierzyć tyko z własnym
> sumieniem.
> Jeśłi zmienimy 10 pPH to nic się w ich życiu ani postawie nie zmieni. A
> wędrownicy w wieku 19 lat na obozie stwierdzą, że idą na piwo, bo są dorośli
> i im wolno. </ironia>Przecież jedno piwo to nie nałóg </ironia>. I jak im

Według mnie właśnie bardzo dużo się zmieni, ponieważ ich postawa nie
będzie wykraczała poza prawo. Nie będą musieli "mierzyć się z własnym
sumieniem". Będą mieli pełne moralne prawo potępienia tych, którzy
przesadzają z alkoholem. W tej chwili  są postawieni po jednej stronie z
nałogowymi palaczami i tymi co piją na imprezach harcerskich. Efekt jest
taki, że każdy może sobie powiedzieć, że prawa przestrzegają tylko
"maniacy" (czy jak inaczej ich nazwać) więc nie ma się czym przejmować.

Jak przekonam wędrowników?
tak jak mnie kiedyś przekonano:
- Ja odpowiadam za wasze zdrowie i życie i jak wam się coś stanie to ja
będę za to odpowiedzialny.

Ponadto wcześniej, przed obozem byłyby ustalone zasady.

> I bardzo dobrze, bo to nie ich mamy się pozbywać. Z tymi można pracować i
> przekonywać. Tych drugich - już nie :(

Problem w tym, że ich nie przekonasz, to są dorośli ludzie, którzy nie
uznają abstynencji za ideał. Może nie byli "za młodu" harcerzami, ,może
nie nauczono ich tego od dzieciństwa... (patrz Darek Brzuska 22.02.
14:39 - pierwszy akapit)

> Czuwaj!
> Marcin Wasielewski

Pozdrawiam

Piotr

--

::::::::pwd. Piotr "PATYK" Zagórski:::::::::
drużynowy 99 DW "Nomada" im. Andrzeja Zawady