[Czuwaj] Abstynencja - podsumowanie

Michał Górecki g00rek64 w gmail.com
Pią, 23 Lut 2007, 21:01:33 CET

Nie dałbym chyba rady podsumować całej dyskusji, ale w jej trakcie
zauważyłem kilka spraw. Przede wszystkim można ją rozłożyć na czynniki. I
niestety czasami dyskutując o jednym z nich dostawałem odpowiedź na zupełnie
inne pytanie. I tak w kółko. Więc może po kolei. Pytania pomocnicze do
dyskusji o abstynencji, choćby na konferencjach.

1. Czy w ogóle możemy zmieniać Prawo Harcerskie?

Czy Zjazd ZHP ma prawo (moralne) zmieniać PH? W jakim stopniu? Czy PH jest
ideałem, czy tylko opisem ideałów, a może tylko narzędziem? Kto może
zmieniać Prawo? Czy abstynencja jest na tyle "wrośnięta" w harcerstwo, że
wycofanie jej zupełnie zmieni organizację? Kto i kiedy może zmieniać
brzmienie Prawa i czy tylko na takie które już było, czy na zupełnie nowe?
Czy fakt stworzenia PH przez osoby, które są dla nas autorytetami powoduje,
że nie możemy go zmieniać? Czy w stwierdzeniu "tradycyjne wartości,
nowoczesny program" PH jest bardziej po stronie programu (narzędzie), czy
wartości? Czy można zmienić brzmienie PH na nowocześniejsze, nie zmieniając
jego zawartości?

2. Czy abstynencja jest ideałem?

Czy zapis dotyczący abstynencji jest taki sam, czy inny od pozostałych
zapisów w PH? Czy abstynencja jest tylko narzędziem, czy ideałem, czy można
do niej dążyć, tak jak dąży się do dobra, ofiarności, oszczędności, itp.?
Czy abstynencja jest wartością samą w sobie? Czy inne punkty PH mają tak
samo ostre granice, których przekroczenie powoduje jasne jego łamanie? Czy
to, że abstynencja nie jest wartością tak uniwersalną jak dobro,
oszczędność, ofiarność, itp. coś zmienia?

3. Czy abstynencja jest narzędziem skutecznym?

Czy wychowywanie harcerzy w abstynencji spowoduje dobre, czy złe skutki na
ich przyszłe życie? Czy wychowanie takie spowoduje, że będą w przyszłości
abstynentami? Czy wychowanie takie spowoduje, że będą w przyszłości bardziej
wstrzemięźliwi? Czy abstynencja poniżej 18 roku życia wpływa pozytywnie na
organizm młodego człowieka, w jakim stopniu?

4. Czy trzeba być abstynentem, żeby wychowywać w abstynencji?

Czy przykład własny w tym zakresie jest konieczny? Czy można wychowywać w
abstynencji samemu nie będąc abstynentem, czy będzie to zakłamanie? Czy
można porównać to do innych spraw (nie pozwalam dziecku pić napojów
gazowanych, bo to dla niego niezdrowe, choć sam to robię)?

5. Czy abstynencja wśród instruktorów jest realna na szeroką skalę?

Czy abstynencja wśród instruktorów jest czymś popularnym? Dlaczego? Czy,
przyjmując odpowiedź negatywną, problem leży w nierealności wprowadzenia
abstynencji, czy w czym innym? Czy instruktorzy nie wierzący w abstynencję
jako ideał, a nie pijący ją "z zakazu" to dobre zjawisko?

6. Czy można spożywać alkohol na imprezach harcerskich?

Czy można oddzielić życie harcerskie od pozaharcerskiego? Czy są inne
możliwości wprowadzenia zakazów picia podczas imprez harcerskich, jakie? Czy
fakt zakazu picia w PH wpływa jakoś na możliwość wprowadzenia twardych
przepisów organizacyjnych w tym zakresie? Jak powinny one brzmieć?

7. Jakie byłyby konsekwencje zniesienia abstynencji?

Jak zareagowałaby opinia publiczna na zniesienie abstynencji? Czy
zwiększyłaby się liczba osób pijących na imprezach harcerskich (por punkt
6.) Czy można by wizerunkowo dobrze "rozegrać" zniesienia abstynencji w ZHP?
Jak wpłynęłoby to na naszą liczebność? Czy moglibyśmy karać w jakikolwiek
sposób za nadużywanie alkoholu POZA imprezami harcerskimi i kto ustalałby
granice?

8. Co z paleniem?
Czy można palić i nie być uzależnionym? Jeśli nie, to czy powinniśmy
zupełnie zabronić palenia instruktorom harcerskim?

9. Narkotyki
Czy zakazy prawne dotyczące narkotyków są wystarczające? Czy należy
doprecyzować PH tak, aby była w nim mowa o narkotykach? Czy przy obecnym
brzmieniu prawa jedno, pojedyncze zapalenie "trawki" jest złamaniem PH, czy
nie

Uff, to chyba tyle. Lista na pewno jest niekompletna, pełna ukrytych
odniesień i kompletnie, kompletnie nieobiektywna. Ale starałem się jak
mogłem ;) Pewnie nawet algorytm z tego można by ułożyć...

P.S. Ja wcale nie mam jasnych o gotowych odpowiedzi na niektóre z pytań. Ale
na wiele mam :) Szczególnie jeśli chodzi o palenie i narkotyki. Bo o ile
wiem, że można pić alkohol i nie być zupełnie od niego uzależnionym
(większość osób, które znam), to nie jestem pewien czy można palic papierosy
i nie być od nich uzależnionym (większość palaczy których znam...)