[Czuwaj] Harcmistrz

Śro, 24 Sty 2007, 13:05:02 CET

----- Original Message -----
From: "Grzegorz Skrukwa" <greegors w icpnet.pl>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Wednesday, January 24, 2007 10:32 AM
Subject: Re: [Czuwaj] Harcmistrz

Tu trzeba pamietać o różnicach między polskim
a brytyjskim systemem stopni wojskowych.
W czasie II WŚ prowadziło to do zabawnych (czasami) sytuacji
gdy żołnierz posiadał polski stopień "szerogowiec"
a jednocześnie brytyjski stopień "pułkownika",
jako że brytyjski stopień zwiazany był z pełnioną funkcją.
CZASOWĄ funkcją.

> Obecny system stopni instruktorskich jest antydrużynowy - bowiem dopiero
od
> stopnia podharcmistrza wzwyż można być komendantem obozów, tymczasem wg
> obecnych założeń przewodnik to drużynowy, podharcmistrz to szef zespołu
> instruktorów, harcmistrz - ma działac w skali organizacji czy przynajmniej
> chorągwi. Ergo, sugeruje się tym samym że drużyna nie powinna mieć
> samodzielnych obozów.

To pośredni skutek "lęku" przed pełnym
stosowaniem metody harcerskiej.
Głęboko zakorzenionego w świadomości
wiekszości członków władz harcerskich.
Nie tylko ZHP.
PRL wciąż tkwi w naszej podświadomości.

> Gdy w latach 20-tych tworzono system stopni instruktorskich, harcmistrz
> oznaczało tyle co normalny pełnoprawny instruktor, który może równie
dobrze
> prowadzić hufiec jak drużynę, zaś podharcmistrz był kimś w rodzaju
> czeladnika, kandydata, zastępcy harcmistrza. Dopiero PRL stworzył drabinę
> stopni tworząc system na pewnym etapie 5-stopniowy. W efekcie droga do
> stopnia harcmistrza się ogromnie wydłużyła. przed wojną zdobywali go
ludzie
> młodzi prowadzący druzyny, zaś dziś - wszyscy widzimy jak jest.

> [...]

Nie do końca.
Wbrew temu co twiedzisz, przed wojną,
wśród osób w wieku poniżej 30 lat,
stopień harcmistrza bardzo rzadko występował.
(przynajmniej w Krakowie)

Czesław