Re: [Czuwaj] tylko wspópraca

Grzegorz Całek g.c w onet.pl
Pon, 18 Cze 2007, 14:31:20 CEST

do poddania biwaków wakacyjnych takim samym rygorom jak obozy,

| Może odpowiedź na to pytanie już padła na tej liście, ale czemu to
| miałoby służyć?
| Najsensowniejszą odpowiedzią jest chyba aby dało się upchnąć te
| miniformy letnie jako organizacja wypoczynku dzieci i młodzieży i
| pozyskać dotacje z administracji publicznej?
|
| Piter.
|
| PS: Ameryki pewnie nie odkryłem, ale chciałbym mieć jasność po co
| strzelać sobie w stopę...

Ponieważ mnie to bardzo interesowało, tym bardziej, że o tej zmianie
dowiedziałem się jako hufcowy (mam nadzieję, że nie beton) dość
przypadkowo, więc zebrałem pytania o te sprawy zostały one zadane B.
Kamińskiej - członkini GK ds. zarządzania. A jej odpowiedź zamieściłem w
majowym "Czuwaj" - wklejam ją (odpowiedź, nie członkinię) niżej.
Uzupełnię tylko, że z Bożeną rozmawiałem w sobotę i potwierdziła mi, że
być może MEN odpuści, jak zobaczy, ile biwaków zostało zgłoszonych w tym
roku i że tego fizycznie nie da się przerobić. A to dlatego, że kuratoria
same określają to jako kuriozum, więc pewnie będą informować MEN.
GC

Jak to jest z biwakami?
16 stycznia br. Główna Kwatera zatwierdziła "Instrukcję organizacyjną
Harcerskiej Akcji Letniej i Zimowej", w której nowością jest m.in. to, że
biwaki podczas HAL i HAZ podlegają takim samym rygorom jak obozy i
zimowiska (taka sama dokumentacja, obowiązek zgłoszenia w kuratorium
oświaty). W Instrukcji czytam, że obowiązek taki wynika z rozporządzenia
Ministra Edukacji Narodowej z 1997 r.
W związku z powyższym mam trzy pytania:
1) Czy ta zmiana oznacza, że przez 10 lat biwaki podczas wakacji i ferii
zimowych organizowaliśmy w ZHP niezgodnie z prawem?
2) Czy obecnie istnieje jakaś praktyczna różnica między obozem a biwakiem
(oprócz czasu trwania)?
3) Czy obowiązek zgłaszania biwaków dotyczy tylko tych, które organizujemy
w okresie wakacyjnym?

Odpowiada: hm. Bożena Kamińska, członkini Głównej Kwatery ZHP ds.
zarządzania
1. Zmiana, która dotyczy zgłaszania biwaków do kuratorium, wynika
bezpośrednio z interpretacji, którą pod koniec ubiegłego roku otrzymaliśmy
z MEN. Prawdopodobnie wcześniej była niepisana umowa z MEN, że wystarczy
nasza instrukcja wewnętrzna dotycząca zasad organizacji biwaków i nie będą
od nas wymagać zgłaszania ich do kuratoriów. W związku z nowym
stanowiskiem ministerstwa musieliśmy szybko dostosować nasze przepisy do
obowiązującego prawa.
2. Czy istnieje praktyczna różnica między obozem a biwakiem? Tak, jest na
to przyzwolenie MEN z lutego br., że biwaki w uzasadnionych przypadkach
mogą nie posiadać karty kwalifikacyjnej obiektu. Ponadto nie muszą
prowadzić: zapotrzebowań żywnościowych, jadłospisów, kartotek
ilościowo-wartościowych.
3. Rzeczywiście obowiązek zgłaszania biwaków istnieje tylko podczas
wypoczynku letniego i zimowego, gdyż jest to traktowane jako forma
organizacji wypoczynku, która podlega pod rozporządzenie MEN z 1997 r.