Odp: [Czuwaj] Odnowienie PH i 'bezkrzyżowcy'

Anna Michalina Nowakowska michalina32 w wp.pl
Wto, 26 Cze 2007, 00:28:20 CEST

Dnia 25-06-2007 o godz. 18:45 Marek Jedynak napisał(a):
> Czuj duch!
> Właśnie przyszła do mnie drużynowa.
> Zastanawiamy się nad odnowieniem Przyrzeczenia 1 VIII i...
>
> I właśnie jest pat. Co zrobić z osobami, które nie złożyły Przyrzeczenia
> do dnia 1 VIII?
> Czy "odnawiają" z nami (de facto: rotę wypowiadać będą po raz pierwszy)?
> Czy w ogóle biora udział w wydarzeniu?
> Czy?... No właśnie, jak w Waszych środowiskach będzie rozwiązany ten
> problem.
>
> A może to wcale nie problem. Czekam na oświecenie od Mądrości Wspólnej
> Narodu ;)

Poruszyliśmy ten temat z drużynowymi w trakcie kursu.
Rzeczywiście jest trudny nawet dla mnie i z gorącej wówczas dyskusji
mogę przytoczyć kilka rozbieżnych zdań:

Osoby, które nie złożyły Przyrzeczenia i nie zrealizowały dotychczas
próby harcerza nie powinny brać udziału w uroczystości (to szczególnie w
środowiskach, w których w trakcie przyrzeczenia obecni są tylko ludzie,
którzy już przyrzeczenie złożyli i jeden, który składa)

ale to opinia skrajna, z którą się nie zgadzam - ze względów
programowych i praktycznych (mam zostawić dziecko na środku połoniny?? )

Ja przychylam się do innej wersji zdarzeń:
1. drużynowy pracuje przez cały rok z drużyną, zeby ci, którzy do tej
pory nie złożyli Przyrzeczenia mogli zrealizować Próbę harcerza i być
gotowymi do tego Przyrzeczenia, ALE
2. Są harcerze, którzy ani działaniem ani postawą nie wykazują chęci ku
temu, nie realizują próby ani nie pracują nad sobą itd... są też
harcerze, którzy w drużynie są zbyt krótko i nie będą na to gotowi, oni
wszyscy po wcześniejszej rozmowie z druzynowym lub innym instruktorem
biorą udział w tej uroczystości. biorą udział przygotowani na to, że to
jest dla nich czas na przemyślenia. to nei prawda, ze wymawiają tę rotę
po raz pierwszy... być moze ją czytali, albo uczyli na pamięć (próba
harcerza) albo wypowiadali gdzieś... Po prostu powtórzą ją jeszcze raz i
będą mieli szczególną okazję, zeby sobie przemyśleć, czy chcą pracować
nad sobą i wypowiedzieć tę rotę w brzmieniu Przyrzeczenia. Wiedzą, że
tym razem ich nie wiąże.
ALE
3. są harcerze, którzy po pracy z drużynowym przez cały rok lub pół
zamykają właśnie próbę harcerza. W mojej drużynie prawdopodobnie złożą
Przyrzeczenie dopiero 1 sierpnia. Nie widzę powodu zeby teraz składali
przyrzeczenie, które za kilka tygodni odnowią. Dlatego wszystkie
zamknięte od kilku tygoodni  (2-3 tygodni)próby czekają na Przyrzeczenie
1 sierpnia. Trudno - raz nie zlożą Przyrzeczenia w ciemnym lesie i z
niespodzianką :) ale za to chyba najbardziej świadomie jak się da. Te
osoby także będą wcześniej rozmawiały z drużynowym - że wypowiedziana w
tych warunkach rota jest dla nich Przyrzeczeniem

I czwarta grupa - to harcerze, którzy odnowią Przyrzeczenie tego dnia -
oni będą także wczesniej rozmawiali z drużynowym... o tym, czym jest i
jak ważne jest dla nich ...

Tak ja to widzę.
nie da sie tak po prostu
i to rzeczywiscie trudne jest z wychowawczego punktu widzenia,
dlatego każdy harcerz i zuch, zanim sie obudzi 1 sierpnia, powinien
dobrze wiedzieć, czego chce i jakie znaczenie będą miały słowa
wypowiedziane o świcie .

Pozdrawiam
Ania

ROLLING STONES - A BIGGER BANG