[Czuwaj] Konferencja w Toruniu

Pon, 5 Mar 2007, 13:35:50 CET

Start o 10, koniec około 15.30 (część uczestników zaczęła znikać wcześniej).
Osób 45.

Wstęp, wprowadzenie.

Podział na grupy zadaniowe - każda przerabiała 2 punkty PH.

Potem praca nad wypracowanymi wnioskami.

I od razu:

- propozycja drugiej roty Przyrzeczenia.

Myslałem, ze dostane zawału. Zgłosiłem wniosek odrębny - pozostawienia
obecnej formy. Mimo zawołania z sali "druhu, a gdzie tolerancja", wniosek
poparła większość obecnych.

- pierwszy punkt - bez zmian.

Tu znowu był mój wniosek - przywrócenia brzmienia z 1932 roku. Poparcie za
słabe, aby stanowiło większość.

- drugi punkt - propozycja zespołu na połączenie Zawiszy z postepowaniem po
rycersku - odpadła. Brak zmian.

- dalej mało istotnie, aż do postepowania po rycersku.

Propozycja zespołu, w którym byłem - Harcerskiego Kodeksu Honorowego - po
długiej dyskusji nie zyskała uznania.

- potem zespół proponował 2 x "stara się" - stara się być posłusznym i stara
się zachowywać pogodę ducha. Odpadło.

- oszczędność i ofiarność zamieniona na "gospodarność i ofiarność".

- wreszcie tradycja, czyli X.

pierwsza propozycja - zostawienia bez zmiany - przepadła w głosowaniu.

uchwalono przez aklamację, cże piuerwsz część bez zmian.

druga ma mieć formę "wolny od nałogów / uzależnien".

do tego komentarz o całkowitej abstynencji od palenia i alkoholu do 18 roku
zycia (polskie prawo), i wprowadzenie do Kodeksu Instruktorskiego nakazu
całkowitej abstynencji podczas pracy harcerskiej.

Do tego w komentarzu nakaz dbania o zdrowie i stałą gotowość do służby (co
miałoby wykluczać upijanie się w trupa itp.).

DO TEGO - powołanie Kodeksu Instruktorskiego jako DODATKOWO obowiązującego
instruktorów (Prawo nadal ich obowiązuje), z konkretnymi zapisami, wraz z
odsyłaniami do bibliografii na dane tematy.
Wśród zapisów m. in. całkowita abstynencja podczas pracy; zapisy na temat
własciwych zachowań na drodze wychowanek-intruktor oraz
instruktor-instruktor, a także własciwych piostaw podczas reprezentowania
ZHP, w tym wszystkich zachowań w mundurze.

W komentarzach w kuluarach, po zakończeniu konferencji:

- ocena, ze nie mamy zagwarantowania zachowania się wędrowników na
imprezach - mogą palić i pić - 18 lat skończone, a nie sa kadrą;
- ocena, ze nie ma zagwarantowania niepalenia przez kadrę nawet na
imprezach.

Generanie IMHO: poparłbym zapis "wolności od nałogów", gdybym miał
gwarancję, że będzie to zapis SZERSZY, a nie WĘŻSZY od obecnego, że nie
będzie przyzwolenia na papierosy i alkohol na jakiejkolwiek imprezie
harcerskiej. Obecnie pewnosci takowej nie mam żadnej.

Tyle z pamięci i mocno IMHO, oficjalne sprawozdanie w trakcie tworzenia (nie
przeze mnie).

Dominik Jan Domin