[Czuwaj] www.zhp.pl

Kamil Wais kalimu w wp.pl
Czw, 22 Lis 2007, 08:43:12 CET

Wiadomość od: Seascout
E-mail: seascout w o2.pl
Data: wtorek 20 listopada 2007 (22:45:36)
Temat: RE: [Czuwaj] www.zhp.pl

> [...]
S> ::szczepowych (tylko komendantów), a w praktyce są. :)
S> ::Coś chyba kolega się czepia :D
S> ::GC

S> No ale Grzesiek, wszyscy wiemy kim jest szczepowy (komendant szczepu). A
S> czym jest naczelnictwo? To tylko naczelniczka i zastępcy + skarbnik? Czy
S> może cała GK? Czy może - wzorem ZHR - naczelnik GK, Przewodniczący ZHP i
S> ktoś jeszcze?

S> Myślę, że jeśli zaczyna się używać takiego nowego terminu, to warto gdzieś
S> wyjaśnić o kogo chodzi. A może jest już wyjaśnione, a Kowlak się czepia...

Przed wojną to było tak:
Naczelnictwo było umocowane w Statucie z 1919r. jako "Wydział
Wykonawczy" NRH. W skład jego wchodzili: Przewodncizący ZHP,
keirowniczka pracy  żeńskiej, kierownik pracy męskiej, sekretarz,
skarbnik i dwóch członków. Naczelnictwo ZHP działało w oparciu o
Regulamin Naczelnictwa ZHP z marca 1921r. Według Statut z 1936r. NZHP
składało się z 11 osób wybieranych przez NRH i dwóch przedstawicieli
Ministerstwa WRiOP. W Statucie z 1923r. określone zostało jako "stały,
kierowniczy i wykonawczy organ ZHP". NZHP powoływało Główne Kwatery,
ktore były odpowiedzalne przez Naczelnictwem i działały w oparciu o
regulamin uchwalony przez NRH.

Stosowanie pojęcia "Naczelnictwo" współcześnie, moim zdaniem, nie ma
uzasadnienia i może być mylące.

Kamil Wais