[Czuwaj] Sprawozdanie CKR

Szumyk szumyk w gmail.com
Sob, 8 Wrz 2007, 14:34:47 CEST

Sławomir Waś pisze:
> http://www.ckr.zhp.pl/item.php?id=65&page=0&all=0
> Myślę, ze warto zapoznać się z tym dokumentem przed Zjazdem. Bo wielu
> chce mówić, że to CKR jest be, albo że RN bezpodstawnie nie udzieliła
> GK absolutorium.
> SW

Może wreszcie doczekamy się prawdziwej JAWNOŚCI finansów ZHP.

Fakt wreszcie CKR zapisał parę konkretnych spraw, pozwolę sobie
zacytować wybrane fragmenty:

* CKR ZHP stwierdziła, że sprawozdania finansowe za lata 2005 i 2006 nie
zostały sporządzone w ustawowym terminie. Niestety dwukrotnie w swojej
pracy (...) Główna Kwatera ZHP nie wywiązała się z obowiązku
przygotowania sprawozdania finansowego w odpowiednim terminie (...). To
opóźnienie było w ocenie CKR ZHP jedną z głównych przyczyn wniosku o nie
udzielnie absolutorium w ubiegłym roku Skarbnikowi ZHP. Decyzja CKR była
bardzo mocno kontestowana przez część władz naczelnych ZHP, lecz dziś,
kiedy po raz drugi taka sytuacja zaistniała (...) wydaje się być mocno
uzasadniona, a ponadto wskazuje, że GK ZHP, wręcz zlekceważyła to
ostrzeżenie.
* analiza sprawozdań finansowych (...) wskazuje na bardzo niepokojące
zjawisko braku prawidłowej polityki kontroli kosztów (a w szczególności
umów zleceń i umów o dzieło), ich planowania (szacowania w budżecie) i
późniejszej ich weryfikacji. (...). Były to dwie główne przyczyny nie
zrealizowania budżetu GK ZHP za 2006 rok i powstałej straty w wysokości
971 957,54 zł.
* Stwierdzić, należy, że sprzedaż nieruchomości w Warszawie przy ulicy
Niemcewicza (pomimo zapewnień poprzedniego Naczelnika dh. Wiesława
Maślanki) nie rozwiązała problemu zadłużenia organizacji, (...),
aczkolwiek pomogła ustabilizować sytuację z egzekucjami komorniczymi i
zawrzeć ugody. Na dzień 31 grudnia 2006 r. Główna Kwatera ZHP miała
prawie 3, 82 mln. złotych zobowiązań (bez kredytów i pożyczek) i 4,43
mln złotych należności.
* Centralną Komisję Rewizyjną ZHP niepokoi również fakt
nieprzestrzegania przez Główną Kwaterę ZHP niektórych uchwał i zaleceń
CKR. !!!
* CKR ZHP z niepokojem odnosi się również do polityki kadrowej (w
zakresie kompetencji osób powoływanych do zarządów) prowadzonej przez GK
ZHP zwłaszcza w odniesieniu do jednostek samobilansujących, spółek
zależnych czy fundacji. Zastrzeżenia CKR ZHP budzą tutaj (...) jak
również skupienie zarządzania spółkami w rękach 2-3 tych samych osób. !!!
* Niestety, pomimo wielu prób, kierowanych zapytań i wniosków o
wyjaśnienia do Naczelnika i Skarbnika, uzyskiwano niepełne, niejasne
ustne wyjaśnienia bądź wręcz ich odmawiano
* Szczegółowej kontroli należałoby w najbliższym czasie poddać zasadność
i celowość udziału ZHP w spółce „Lilijka.com”. CKR nie znajduje
jakiegokolwiek uzasadnienia dla działań Głównej Kwatery w tym przypadku.
Należałoby uzyskać odpowiedź (...) w jakim celu w listopadzie 2006 roku
wniesiono do tej spółki aport w postaci znaku firmowego lilijki, aby w
czerwcu 2007 roku sprzedać wszystkie udziały większościowemu
udziałowcowi (nota bene pożyczkodawcy nieoprocentowanej pożyczki w
kwocie 200 tys.zł dla Głównej Kwatery ZHP).
* Niezrozumiałe dla CKR i nie poparte analizą efektywności są plany
przekształceń jednostek samobilansujących GK ZHP. Przedstawiona przez
Skarbnika ZHP Głównej Kwaterze propozycja połączenia Fundacji „Głodówka”
z OSW Perkoz i CWM w Gdyni, zdaniem CKR, nie ma uzasadnionych podstaw
ani ekonomicznych ani organizacyjnych. Zastrzeżenia CKR budzi również
projekt Statutu Fundacji, w którym planuje się wydłużenie kadencji
zarządu i rady fundacji do 8 lat bez faktycznej możliwości ich odwołania
przez fundatora (czyli ZHP). Także pośpieszne działania GK nakierowane
na wydzierżawienie OSW „Perkoz” Chorągwi Kujawsko-Pomorskiej - jeszcze
przed zbliżającym się Zjazdem Nadzwyczajnym – nie znajdują logicznego
uzasadnienia.

* Zgodnie z informacją GK, na XXXIII Zjeździe ZHP zapewniano delegatów,
że sprzedaż Hotelu „Harctur” w Warszawie zapewni uregulowanie zaległych
zobowiązań. Niestety, zarówno delegaci na Zjazd jak również władze
kontrolne i uchwałodawcze, zostały wprowadzone w błąd. Środki uzyskane
ze sprzedaży nie pozwoliły uregulować wszystkich długów, niemniej
bardziej istotny jest fakt, że pomimo wielu wniosków GK nie przedstawiła
CKR ZHP pisemnego, pełnego rozliczenia kwoty uzyskanej ze sprzedaży i
jej rozdysponowania. Konsekwencją jest zaciąganie w ciągu 20 miesięcy
tej kadencji kolejnych zobowiązań w formie pożyczek, bądź wyprzedaż
majątku nieruchomego.

I ciąg jakże podobnych spraw ..

*Największe wątpliwości Centralnej Komisji Rewizyjnej wzbudziła
transakcja ze spółką „Eurozet”. (...) Niezwykle szybkie tempo
następujących po sobie faktów uniemożliwiło racjonalne śledzenie
podejmowanych działań przez Główną Kwaterę. Nie informowano także o tych
działaniach CKR.
* Kontrola w zakresie sprzedaży nieruchomości stanowiących własność ZHP
wykazała, że znaczna część zgód GK na sprzedaż nieruchomości dotyczy
sprzedaży w trybie bezprzetargowym. (...)
* Osobnym postępowaniem wyjaśniającym należałoby objąć sprzedaż przez
spółkę Best Harctur (będącą w 100% własnością ZHP) nieruchomości w
Lublinie oraz części przedsiębiorstwa – Biura Podróży „Harctur” -
Oddział Lublin. (...) Ponadto CKR jest zaniepokojona tempem, w jakim
zbyto nieruchomość oraz część przedsiębiorstwa. CKR nie znajduje
racjonalnego uzasadnienia w sprzedaży tej nieruchomości, a wyjaśnienia
Prezesa Zarządu uznać należy za chybione i niezgodne z logiką
prowadzenia działalności gospodarczej.
* Za konieczne i niezwykle pilne Centralna Komisja Rewizyjna uznała
kontrolę Zlotu ZHP w Kielcach. (...) Niestety nastąpiła sytuacja
precedensowa, a w opinii członków CKR wręcz skandaliczna, bowiem GK ZHP
i Komenda Zlotu odmówiła udostępnienia dokumentacji Zlotu. Takie
działanie łamiące w sposób oczywisty statutowe uprawnienia Centralnej
Komisji Rewizyjnej powoduje falę podejrzeń, a ponadto pozostawia ogromny
niesmak w przededniu Zjazdu ZHP, którego przesłaniem ma być obrona
jedności Związku.

Wreszcie głośno możemy nazywać (niektóre) sprawy ...

Bartek