[Czuwaj] Re: Kandydaci

ikpsas w interia.pl ikpsas w interia.pl
Czw, 13 Wrz 2007, 13:09:53 CEST

Mam jednak inne spojrzenie na tę sytuację. Być może dlatego, że od ponad czterech lat mam okazję bezpośrednio obserwować bieżące działania Chorągwi w stosunku do wspomnianej nieruchomości jak i do samego Hufca Bydgoszcz-Miasto. Ponadto z uwagą przyglądam się temu co my jako hufiec i  komenda hufca robi w sprawie naszej siedziby. Mam więc ogląd na sprawę z obu stron przysłowiowego medalu.

Jako, że sam piszesz, iż nie byłeś świadkiem negocjacji nie wypada więc na podstawie relacji osoby trzeciej wygłaszać tezy o „innym planie” i księstwie udzielnym. Tak nie przystoi…

Może trzymajmy się faktów. Prawda jest taka, że hufiec przez ostatnie lata kompletnie nie radził sobie z zarządzaniem tak dużą nieruchomością, a przy tym środowisko było zdecydowanie przeciwne aby na kogokolwiek przenieść prawo własności. Wszelkie sugestie były traktowane jak zamach na suwerenność hufca i przyczynek do pogrzebania harcerstwa w Bydgoszczy. Pamiętam, iż temat był poruszany nawet na jednym ze zjazdów hufca kilka lat temu i tylko ja głosowałem wtedy za sprzedażą siedziby. Przez ten okres nie potrafiono znaleźć najemcy, nie pozyskano finansów na remont, w zimie nie ogrzewano budynku w sposób zapewniający jego prawidłowe funkcjonowanie. Dopuszczono się jeszcze kilku innych zaniedbań skutkujących pogorszeniem się stanu substancji lokalowej. W efekcie budynek popadał w ruinę i powoli zaczął zagrażać bezpieczeństwu użytkowników.

Dopiero w tak krytycznej sytuacji, ze strony hufca, zdecydowano się na przekazanie parceli w administrację Chorągwi. Wspólnie rozważano różne możliwości, zarówno remont w oparciu o pozyskany grant, wynajęcie, połączenie siedzib, sprzedaż jednej lub dwu siedzib itp. Powstało bardzo wiele wariantów. Ze strony Chorągwi dokonano niezbędnych napraw, naprawiono dach, uregulowane zostały płatności za media, a zimą po raz pierwszy od kilku lat budynek był ogrzewany. Pomimo intensywnych poszukiwań pozyskanie najemcy nie powiodło się. Kilkudziesięciu zainteresowanych wskazywało – zgodnie z prawdą, że remont może być kosztowniejszy od postawienia podobnego budynku. Chorągiew w sposób kompleksowy zinwentaryzowała zakres potrzebnych czynności, aby doprowadzić budynek do używalności – potencjalne koszty są ogromne. Dlatego też wrócono do pomysłu sprzedaży… jako najrealniejszego z punktu widzenia ekonomii i możliwości hufca jak i chorągwi.

Co do nowej siedziby, potencjalnie budowanej. Czy źle by się stało, że hufiec i chorągiew działałyby w tym samym obiekcie. Pamiętajmy, że hufiec czynny jest jedynie przez cztery popołudnia – raczej wieczory w tygodniu – w ciągu dnia nic nie można załatwić – jest to niebagatelna sprawa jak na największą instytucję NGO w Bydgoszczy. Ponadto hufiec miałby okazję korzystania z bogatszej infrastruktury i zaplecza technicznego Chorągwi. Dalej: w przypadku budowy nowej siedziby wspólnej dla obu jednostek w planie są miejsca programowe do zajęć na powietrzu, salki konferencyjne i programowe, może jakieś pokoje gościnne i ergonomiczne biura, przestronny parking. Czy takie posunięcie nie ułatwiłoby funkcjonowania? I wcale nie jest powiedziane, że siedziba ma być pod miastem. Siedziba powinna z jednej strony spełniać oczekiwania komend, a z drugiej nie utrudniać kontaktu z osobami z zewnątrz.

sasol