[Czuwaj] Re: pytanie do prawników...

Janusz Sikorski jsikorski w wp.pl
Pon, 24 Wrz 2007, 22:57:41 CEST

Dnia 24-09-2007 o 22:36:59 <czuwaj-request w listy.czuwaj.net> napisał:

> Czuwajcie:)
> moja znajoma ma pytanie: Co to jest klauzula prawomocnosci w
> kontekscie takim, ze ma byc wyrok sadu z orzeczeniem takiej klauzuli,
> a ona nie ma pojecia, co to jest.
> Jesli w ogole da sie na takie pytanie odpowiedziec "jak krowie na
> miedzy", to bardzo poprosze i z gory dziekuje!!
> Barbara Wojtaszek z Debicy

Kolejny mądraliński (nie prawnik ;) )

No więc mamy generalnie dwie klauzule. Wykonalności i prawomocności.
Pierwsza będzie wykonalności ... to taka która uprawnia nas do pójścia z
wyrokiem do komornika a on załatwi resztę :)
Klauzula prawomocności jest potrzebna w zasadzie wszędzie tam gdzie wyrok
jest potrzebny urzędom do spraw rejestracyjnych. Np. zarejestrowanie
pojazdu, uwidocznienie czegos w księgach wieczystych itd.
Aby dostac wyrok z taką klauzulą trzeba złożyć w Sądzie wniosek o wydanie
odpisu wyroku  z klauzulą prawomocności
Opłata sądowa
6 zł  - 1 strona  wyroku
6 zł  - klauzula prawomocności
Z tego co wiem klauzulę prawomocności stosuje się w sprawach cywilnych
oraz pracowniczych i ubezpieczeniowych.
Mówią wprost, taka klauzula jest potwierdzeniem że wyrok jest prawomocny
(czyli żadna ze stron sie nie odwołuje... )

Janusz Sikorski