Re: [Czuwaj] składka członkowska - interpretacja własna

Aleksander Senk senk w post.pl
Pią, 11 Kwi 2008, 10:09:08 CEST

Tomasz Kazubski <dalkow w poczta.onet.pl> napisał(a):

> Poniżej spróbuje dokonać pełnej interpretacji odnośnie składki
> harcerskiej. Uważam, iż nie ma sensu odnosić się do poszczególnych
> wypowiedzi, gdyż będzie to bardzo poszarpane. Każda teza będzie
> udowodniona poprzez przytoczenie odpowiedniego zapisu.
> Mam gorącą prośbę, aby jeżeli ktoś uważa inaczej powoływał się na
> konkretny zapis uchwały lub statutu, a nie ogólnie pisał.

Moim zdaniem jest to błędne rozumowanie, a jego źródlem moze jest
przekonanie, ze

[...] każdy
> członek ma obowiązek podejmować działania mające na celu zebranie kwoty
> należnej do opłacenia składek, chyba że został z takiego obowiązku
> zwolniony (par. 78 ust. 2).

Ustawa Prawo o Stowarzyszeniach mówi: (rozdz 4 Art. 33.)
1. Majątek stowarzyszenia powstaje ze składek członkowskich

Uchwala określa wysokość składki na 2 pln/miesiąc od członka. (par 2. pkt
1: Wysokość składki członkowskiej wynosi:
dla członków zwyczajnych - 2 zł na miesiąc)

Zatem obowiązkiem drużynowego jest zebrać 2 pln od członka druzyny.

Nie ma zadnego obowiązku zbierać więcej lub od kogoś innego.
Na opłacenie składek nie moze przeznaczyć środków pochodzących z majątku
drużyny.

Z tego wynika, ze druzynowy nie ma obowiązku wpłacić większej kwoty niż
pozyskał od harcerzy zbierając od nich tylko tyle, ile wynosi ustalona
wysokość składki.

> Wysokość składki członkowskiej dla harcerza wynosi 2pln miesięcznie (par.

> 2 ust. 1 uchwały), czyli taka kwota stanowi wielkość przeliczeniową do
> ustalenia wysokości zobowiązań drużyny wobec hufca. W jaki sposób
> zorganizuje drużyna kwotę należną ze składek harcerskich, to jest kwestia

> drużynowego i jego zorganizowania.

Skąd wziąłes to założenie?
Mysle, ze to nadinterpretacja.

> Następnie drużyna (uwaga!!! - drużyna) przekazuje należną część do
> komendy hufca. (par. 3 ust. 2 uchwały).
> Dlaczego robi to drużyna, a nie każdy członek wynika to z:
> - par. 1 uchwały - użycia sformułowania "składki przekazane do komend
> hufców", a nie wpłacone osobiście
> - par. 3 ust. 1a - "wprowadza się następujący podział wpływów (...) 20%
> pozostaje w drużynie", a reszta jest przekazywane, co oznacza iż kwota
> potrzebna na składki jest zbierana w drużynach, a reszta jest
> przekazywana

A przepis:
"Należną część składek przekazuje się w następujących terminach:
do komend hufców - do końca kwartału"?

Czy "należną" nie znaczy po prostu "zebraną od członków w wysokosci 2 pln /
miesiac"?
Bo nie ma innej powinnosci.

> Podsumowując,
> składki są zbierane przez drużyny w sposób dowolny i nie muszą pochodzić
> bezpośrednio od harcerza, czyli nie musi być on płatnikiem, a wysokość
> przekazywanych kwot określa się na podstawie spisu harcerskiego. Nigdzie
> nie jest napisane, że to harcerz uiszcza składkę członkowską, ba nawet w
> wielu miejscach są określenia wskazujące, że jest to zobowiązanie drużyny

> do zorganizowania zbiórki pieniędzy.
>
> czy jest to spójne i logiczne?
> czy ktoś widzi sprzeczność?

Mysle, ze jest to nadinterpretacja.
Ewentualne przesłanki, które znajdujesz w tresci uchwaly są raczej wynikiem
nieścislego języka.
Uchwala nie moze stac w sprzecznosci ze statutem i statutem, wiec
przeslanki do swoich wnioskow, ktore w niej znajdujesz powinny raczej
doprowadzic do zmiany uchwaly skladkowej.

pozdrawiam
olek