Re: [Czuwaj] HS było Re: Trójka na Głodówce

Grzegorz Skrukwa greegors w icpnet.pl
Czw, 28 Sie 2008, 13:18:19 CEST

----- Original Message -----
From: "Rafał Suchocki" <suchy206 w gmail.com>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Thursday, August 28, 2008 12:35 PM
Subject: Re: [Czuwaj] Re: Trójka na Głodówce
> zaprzestanie dalszych prac nad nią. Szczególnie w obszarze hs-ów. :/ To co
> wypracowała tamta ekipa powinno być stale i ciagle kontrolowane i
> dostosowywane  .Tymczasem podręcznik dla HS-ów nadal leży gdzieś w
> szufladzie  Ech...
> s00

Tak jak w rodzinie gdzie jest trzech braci, a środki finansowe
niewystarczające - najstarszy dostaje nowe ubrania, średni nosi po
najstarszym, a najmłodszemu znów się kupuje nowe rzeczy bo te po najstarszym
i średnim już są zużyte... ten średni ma najgorzej.

Pion HS to takie niechciane dziecko reformy., Wydaje mi się, że idea jego
wyodrębnienia była słuszna (z początku może nie byłem do tego przekonany,
ale coraz bardziej się przekonuję), natomiast całkowicie zabrakło ciągu
dalszgeo - podręcznika, konkretnych propozycji i wskazówek dla drużyn,
dopracowania instrumentów metodycznych.
W tej chwili mimo wielokrotnie deklarowanych chęci odchodzenia na "harcerską
emeryturę" trochę sie włączyłem w tworzenie namiestnictwa HS w hufcu.
Właściwie trzeba zaczynać od podstaw i oceny w jakim punkcie jesteśmy.
Podczas pierwzej zbiórki odbyliśmy
rozmnowę z kilkunastoma instruktorami lub kandydatami na instruktporów
(wszyscy ok. 16-20 lat), zadając pytanie: co robiliście mając lat 14-15 poza
harcerstwem, w czasie wolnym?. Wnioski z tego krótkiego sondażu były
następujące:

1)  W tym wieku uprawia się wycieczki rowerem w coraz dalsze okolice,
"odkrywanie" nowych miejsc, wycieczki rowerem na peryferie miasta i poza
miasto, na dystanse 20 do 50 km, ale także stałe jeżdżenie po ulubionych
miejscach, np. Malta w Poznaniu

2)   Zaczyna się "łazikowanie" - chęć zobaczenia co jest za płotem jakiejś
nieczynnej fabryki, wewnątrz fortu, jak wygląda sąsiednia dzielnica itd.
Projekty by obejrzeć wszystkie mosty w Poznaniu i je sfotografować itd.

3) Zaczyna się zorganizowane uprawianie sportu w jakimś klubie (sporty
walki, piłka
nożna, siatkówka). Często nie jest to kontynuowane dłużej niż
przez rok - zaczyna się  "na próbę", by zobaczyć i wypróbować  kilka
dyscyplin.

4) Zaczyna się kibicowanie sportowe, wyjazdy na mecze

5) Pojawiają się plany dalszych wypraw (góry, zagranica), często mgliste i
później niezrealizowane

6)  Bardzo wciąga ludzi w tym wieku różnego typu działalność artystyczna:
kręcenie filmików, zakładanie zespołów muzycznych, nauka gry na gitarze,
organizowanie kabaretu szkolnego, próby malowania i pisania

7)  Pojawiają się ambitniejsze przedsięwzięcia techniczne, np. plany by
zbudować samodzielnie jakieś urządzenie techniczne. Na ogół nie
doprowadzane do końca.

8) Bardzo dużo czasu spędza się też po prostu na gadaniu z kumplami i
kumpelami o
niczym

9)  W tym wieku odchodzi się też często od wcześniejszych zainteresowań
zbierackich, np. zaprzestaje się kolekcjonowania rzeczy które się zbierało
mając lat 10-12 (np. znaczków pocztowych).  Pojawiają się czasem jednak inne
pasje kolekcjonerskie i poważniejsze zainteresowania  jakąś dziedziną nauki
lub techniki, np. zbieranie konkretnych danych o militariach II wojny
światowej, uczęszczanie na jakieś kółko zainteresowań w szkole.

Nasze rozmowy pominęły wiele kwestii, np. nie pytaliśmy o zajęcia typu
"imprezowego" (dyskoteki itd.), pominęliśmy też kwestie lektur, filmów i
muzyki, a także komputerów i telewizji, więc warto by temat pociągnąć dalej,
może na kolejnych zbiórkach. Generalnie wniosek z tego jest taki, że słowo
"poszukiwanie" opisujące główny rys pracy z HS-ami jest trafne. Gorzej jest
w praktyce działania drużyn z dobieraniem narzędzi do pracy z tą grupą. Ale
to już inna historia....

pozdr
GS