[Czuwaj] było CMS jest stopnie harcerskie

Janusz Sikorski jsikorski w wp.pl
Pią, 1 Lut 2008, 07:35:37 CET

Dnia 01-02-2008 o 07:05:08 <czuwaj-request w listy.czuwaj.net> napisał:

> W wydziale z którym współpracuję, Badań i Analiz, jest parę osób, które
> nie
> są instruktorami ZHP - choć kiedyś byli, ale zostali członkami
> wspierającymi.
> Ale są doskonałe w tym co robią. Mają analityczne mózgi, metodologie
> badań w
> małym palcu, koordynują duże i małe projekty badawcze. I wychodzi mi na
> to,
> ze taki gość, członek ZHP w randze osoby wspierającej, wg definicji
> Heleny,
> [...]

Hehe jak sobie czytam i mi wychodzi że jestem mało ideowy bo nie mam phm-a
... to ogarnia mnie radość, że tylu wokół mnie bardziej ideowych
instruktorów... (ile to ? 3200 Harcmistrzów i całe mnóstwo Phm-ów :) )
A teraz na poważnie. Temat już ruszałem ale, że jestem uparty ja muł (a
może bardziej jak pociąg pancerny nr 54) to wrzucam go ponownie jak
bumerang. I nie odpuszczę bo uważam, że nasze stopnie instruktorskie są
głupio zrobione i źle działają. Tym razem powstrzymam się od moich wypocin
a wrzucę tekst świadczący o tym, że nie do końca moje stanowisko co do
tego instrumentu jest dziwaczne. Co prawda nie w ZHP (bo tu ze względu na
tysiące "ideowych" harcmistrzów jeszcze długo poczekamy na zrozumienie, że
to co mamy jest SZKODLIWE)
cyt:

Instruktorzy zebrani na II Otwartym spotkaniu „Dobre Praktyki
Kształceniowe” wypracowali następujące wnioski:

I. Analiza sytuacji obecnej w Organizacji Harcerzy
(Na podstawie danych zebranych w spisie ZHR na dzień 31.12.2006 r. oraz
własnych badań i doświadczeń).
• Spada liczba uczestników organizacji, szczególnie w środowiskach, które
nie prowadzą samodzielnie kształcenia.
• Spada liczba instruktorów (o 25% w latach 2004-2006).
• Utrzymuje się wysoki odsetek drużynowych bez stopnia instruktorskiego,
obecnie w Organizacji Harcerzy średnio 56% drużynowych nie posiada stopnia
instruktorskiego, w skrajnym przypadku liczba ta sięga nawet 83% w jednej
z chorągwi.
• Wśród drużynowych bez stopnia instruktorskiego: 11% nie posiada stopnia
harcerskiego, 2% jest w stopniu młodzika, 9% jest w stopniu wywiadowcy,
58% w stopniu ćwika,18% w stopniu HO, 1% w stopniu HR, 1% drużyn nie
posiada drużynowego.
• Obecny system stopni instruktorskich funkcjonuje wg modelu:
przewodnik – drużynowy,
podharcmistrz – hufcowy (instruktor pełniący obowiązki w strukturze
nadrzędnej wobec drużyny),
harcmistrz – komendant chorągwi (instruktor działający na forum Związku)
• Obowiązujący regulamin stopni instruktorskich nie jest ukierunkowany na
podnoszenie kwalifikacji drużynowego. Wymagania na stopnie podharcmistrza
i harcmistrza powodują, że programy prób na te stopnie sprzyjają
porzucaniu podstawowych funkcji wychowawczych (prowadzenie drużyny) i
angażowaniu się w działania o charakterze pomocniczym często niepotrzebnym
z punktu widzenia pracy w drużynach.
• Zgodnie z obowiązującym regulaminem stopni instruktorskich umiejętność
prowadzenia dobrej drużyny, nie jest niezbędna do realizacji dalszej
ścieżki instruktorskiej.
• Obowiązujący regulamin stopni instruktorskich jest niespójny z
uprawnieniami państwowymi na poziomie podharcmistrza - kierownika placówki
wypoczynku.
• Zgodnie ze wspomnianym regulaminem podharcmistrz winien pełnić już
funkcje nadrzędne względem drużyny (hufcowy).
• Pozytywne tendencje rozwojowe zauważane są w Pomorskiej Chorągwi
Harcerzy, gdzie: w ciągu ostatnich trzech lat absolwenci kursów założyli
10 nowych drużyn; 75% osób kończących kurs przewodnikowski podejmuje się
prowadzenia drużyn, obecnie 73% ogółu drużynowych posiada stopień
instruktorski (z tendencją wzrastającą); znacząco zwiększyło się
otwieranie i zamykanie prób na stopień przewodnika; podniesiony został
wiek osób obejmujących funkcje drużynowego do min. 18 roku życia, okres
prowadzenia drużyny ulega wydłużeniu. Jest to wynikiem dobrze prowadzonego
kształcenia oraz ukierunkowania prób na działalność w drużynie.
Podobną skuteczność kształcenia, na poziomie 75%, uzyskuje również
Mazowiecka Szkoła Instruktorów.

II. Postulaty
• Stworzenie systemu stopni instruktorskich ukierunkowanych na podnoszenie
kompetencji w szczególności drużynowych:
przewodnik – początkujący drużynowy (po odpowiednim przygotowaniu i
próbie);
podharcmistrz – drużynowy, wykazujący się umiejętnością prowadzenia dobrej
drużyny i dążący do mistrzostwa w tym zakresie, a jednocześnie posiadający
uprawnienia do rozpoczęcia działalności kształceniowej ukierunkowanej na
kształcenie drużynowych (po odpowiednim przygotowaniu i próbie);
harcmistrz – mistrz w prowadzeniu drużyny (mistrzostwo oceniane na
podstawie stanu prowadzonej przez niego drużyny) i wychowawca drużynowych
- mistrz kształcenia instruktorskiego – (oceniany na podstawie wychowanych
przez niego drużynowych).
• Podniesienie wieku drużynowych (rozpoczęcie pracy wychowawczej w wieku
min. 18 lat i więcej) tak, by ich stopień dojrzałości umożliwiał to, aby
byli samodzielnymi i w pełni świadomymi wychowawcami.
Instruktorzy mający objąć funkcje wynikające ze struktury organizacyjnej
(np. hufcowi) powinni być przygotowywani do tego na osobnych kursach z
tematyki zarządzania i administrowania (np. kursy kadry zarządzającej).
• Ścisłe przestrzeganie standardów pracy komisji instruktorskich (wg
założeń: pwd. - początkujący drużynowy, phm. – dobry drużynowy, dążący do
mistrzostwa w prowadzeniu drużyny, hm. – mistrz w prowadzeniu drużyny i
wychowawca drużynowych) oraz jakości prób instruktorskich, w zamian za
odejście od standaryzacji kształcenia.
• Rozwój różnorodnych form kształcenia instruktorskiego, które różnymi
drogami prowadzić będą do osiągania ściśle określonych celów i realizacji
jednoznacznie postawionych wymagań.
• Próby na stopnie instruktorskie winny być nastawione na sprawdzenie
kompetencji wychowawczych w prowadzeniu drużyny i kształceniu drużynowych,
a nie skoncentrowane na powielaniu prób na stopnie HO i HR.

III. Oczekiwane efekty
• Wzrost kompetencji drużynowych, a więc także jakości procesów wychowania.
• Wzrost ilościowy organizacji.
• Drużynowymi zostaną osoby pełnoletnie, uprzednio przygotowane do
pełnienia tej funkcji.
• Wydłużenie okresu prowadzenia drużyn przez instruktorów do ok. 4-6 lat.

Uczestnicy II Otwartego spotkania
„Dobrych praktyk kształceniowych”
26-27.01.2008 Gdynia

No cóż. ONI JUŻ ZROZUMIELI u nas pewnie to potrwa jeszcze trochę, może jak
dojdziemy do 20 tys członków to do co poniktórych zacznie docierać iż coś
jest na rzeczy (chociaż pewnie nam to nie grozi bo my mamy profesjonalne
OKK, system wsparcia, czujnych kształceniowców itd... )

sikor