[Czuwaj] Re: Re: uchwała składkowa

Tomasz Kazubski dalkow w poczta.onet.pl
Śro, 13 Lut 2008, 00:09:13 CET

 > http://specjalnosci.republika.pl/roboczy/proj_uchw_sklad_070609k.rtf
 >
 > Ten plik, wg słów A.Żugaja dostali członkowie ówczesnej RN ZHP
 > ale podobno im się "nie spodobał".
 >
 > Czesław

chciałem odnieść się do projektu uchwały składkowej

chciałem tylko zwrócić uwagę, iż nie jest moim celem pokazanie, że ktoś przygotował coś, co mogło by mieć negatywny wpływ na ZHP, ale pokazanie mechanizmów oddziaływania nowego systemu na rzeczywistość, szczególnie w okresie przejściowym

1. zagrożenia dla budżetu składkowego
- z 5.500 jednostek harcerskich część z nich na pewno połączy się w drużyny wielopoziomowe; można domyślać się, że te stare przywiązane do numeru i tradycji, to nie będą chciały; jaka będzie skala - nikt tego nie wie; może 200, może 500, może 1000, więcej raczej nie; w rzeczywistości może być to przymusowe połączenie się pro forma w szczep, ale "ubrany" w formę drużyny wielopoziomowej o luźnej strukturze
- średnio wg spisu na 2007rok jednostka harcerska w spisie ujęła 15 członków, w projekcie przy niezmienionej wysokości składek policzono 12 członków, to o 20% mniejszy budżet składkowy; wydaje mi się, że nikt nie jest w stanie oszacować ile drużyn w Polsce otrzymało swoje 20% składki z powrotem, które w obecnej sytuacji nie należało by do ogólnego budżetu składkowego

2. zagrożenia dla ściągalności składek
- certyfikat nic nie daje, gdyż można mieć zapłaconą opłatę rejestracyjną, a nie otrzymać certyfikatu, gdyż ma się zaległości, które de facto są słabo ściągalne
- aby uzyskać certyfikat trzeba mieć potwierdzenie z hufca, że dana jednostka harcerska nie ma zaległości z lat ubiegłych - dodatkowe problemy z przetworzeniem sporej ilości danych
- brak możliwości wyegzekwowania, aby hufiec rozwiązał drużynę, jeżeli nie uiści opłaty rejestracyjnej, tym bardziej że zależy im na utrzymaniu pewnej ilości jednostek harcerskich; nawet jeżeli rozwiążą drużynę, to ona po wakacjach "otrzyma nowe życie" - zmieni się tylko numer drużyny i otrzyma czyste konto :)
- certyfikat jest ubraniem w ładne słowo i ładną formę dzisiejszego potwierdzenia wpłaty składek do hufca (zamiast włożenia potwierdzenia w antyramę i powieszenia w harcówce, tym razem będzie to certyfikat, który w większości wypadków drużyny otrzymają po wakacjach i będzie ważny do końca roku, no może do DMB); co innego gdyby certyfikat dodatkowo świadczył o posiadaniu pewnego poziomu przez drużynę, to może byłby przez kogoś szanowany lub przynajmniej gdyby certyfikat był w postaci ładnej naszywki, która na imprezach hufca świadczyła by "jesteśmy lepsi - zapłaciliśmy"; tak jak w chwili obecnej nikt nie pyta innej drużyny, czy zapłacili składki, tak teraz raczej nikt nie będzie pytał, czy macie certyfikat
- hufiec nie ma motywacji do tego, aby "biegać" za każdym drużynowym i pytać, czy zapłacił składki, gdyż swoją część hufiec dostanie za parę miesięcy lub w ogóle (szczegóły ponieżej)

3. zagrożenia dla systemu finansowego ZHP
- komornik będzie ściągał wszystkie opłaty rejestracyjne, gdyż zmieniła się ustawa o komornikach, w przypadku umorzenia postępowania przez wierzyciela to dłużnik musi zapłacić komornikowi 5% opłaty stosunkowej mimo, iż nic nie zostało wyegzekwowane, 5% to łatwy zarobek dla komornika, którego raczej nie odpuści
- GK-a w pierwszych latach, a w stosunku do wielu chorągwi przez wiele, wiele lat nie przekaże na dół ani grosza, gdyż potrąci sobie te wpłaty na poczet zaległości składkowych z lat ubiegłych oraz opłaci zaległe zobowiązania publiczno-prawne tych chorągwi z okresu wspólnej osobowości prawnej,
- tak samo postąpi wiele chorągwi w stosunku do hufców, jeśli już cokolwiek dostaną,
- spora część składek harcerskich pozostanie na stałe w hufcach, gdyż potrącą sobie to co powinni dostać w ramach należnej im części opłaty rejestracyjnej, ale jej nie dostaną przez długi czas

4. uwagi inne:
- składki członkowskie powinny służyć głównie pokryciu kosztów tych działań, które nie są finansowane ze środków pochodzących z grantów lub konkursów, a do nich należą w zdecydowanej większości koszty administracyjno - biurowe oraz płace

podsumowanie:
- tworzenie czegokolwiek nowego wymaga badań i głębokich analiz
- na odwrócenie płatności składek - od GK-i w dół nie zgodzą się chorągwie, a przede wszystkim hufce
- zobowiązanie GK-i lub chorągwi do przekazywania składek w dół będzie miało taki sam skutek jak w chwili obecnej zobowiązanie do przekazywania składek w górę
- nawet super przyblokowanie prawne oddzielnego konta nic a nic nie da, gdyż skarbnik powie wierzycielowi "na ucho" - na wydzielonym koncie są pieniądze, których ja nie mogę ruszać, ale komornik może - on mi potrąci dodatkowo 8% opłaty stosunkowej (zmieniły się stawki), a mnie za rok zwłoki przybyło by znów dodatkowo około 12% odsetek ustawowych, więc dla mnie jest "OK" - nie będzie to traktowane jako ze szkodą dla ZHP, tylko będzie 4% "zyskiem"

tomek