[Czuwaj] RE: Wymagania na kierownika WNT

Michał Górecki g00rek64 w gmail.com
Śro, 30 Sty 2008, 23:19:04 CET

Ja może jeszcze raz konkretnie wypowiem się w temacie tworzenia CMS vs
używania gotowego.

Rafale! Niestety brak czasu nie pozwala mi na zaangażowanie się
bezpośrednio w prace zespołu, ale z chęcią służę radą - zajmuję się
zawodowo koordynowaniem prac zespołów tworzących różnej wielkości
systemy informatyczne i mam doświadczenie harcersiego webmastera
sięgające 1999 roku. Mogę więc chyba publicznie podyskutować o
pomysłach internetowych - chyba konstruktywna, szeroka dyskusja to
dość dobra kuźnia pomysłów.

Na czym polega siła systemów tworzonych do konkretnych zastosowań? Ano
właśnie dopasowanie. Możemy napisać dokładnie wszystko i wszystko
będzie działało dokładnie tak jak chcemy. Ale do tego potrzebne są
naprawdę spore nakłady. Stworzenie designu jest proste. Pocięcie tego
i oprogramowanie - trudniejsze, ale powiedzmy że też do zrobienia.

Gorzej z optymalizacją systemu, jego "usability", funkcjonalnością,
ergonomią. Większość takich niskonakładowych systemów jest po prostu
strasznie "kanciasta". Bo system jest jak kamień w rzece - wygładzają
go albo wysokie nakłady (powiedzmy jubiler) albo społeczność
użytkowników + czas (miliony litrów wody).

Wystarczy spojrzeć na systemy w pierwszej fazie rozwoju - notabene
większość z nich upada zanim dotrą do wersji 1.0.

***

Kolejna rzecz to spojrzenie na to długofalowo. Czemu wiele systemów
pisanych przez konkretną osobę upada? Bo gość wyjedzie na studia,
zakocha się, albo rozstanie, załamie, obrazi, zmieni zawód.. cokolwiek
:] To samo u nas. Zmieni się ekipa, zmieni się szef wydziału, trafi
się stypendium. Co dalej?

Mamy przykład. Obecny CMS. Pisany w sumie przez jednego człowieka.
Funkcjonalnością milion lat świetlnych za rozwiązaniami Open Source.
Ale musieliśmy go uzywać. Masakra! To SYSTEM MA SIĘ DOSTOSOWAC DO
MOICH WYMAGAŃ a nie vice versa...

***
Mógłbym tak długo, ale nikt tego nie będzie czytał :P
Słowem - jeśli DOBRZE przemyśleliście napisanie własnego systemu to
super. Będzie na pewno bardziej dostosowany, nie będzie narażony na
typowe ataki (nikt nie musi znać jego struktury).

Miejmy jednak nadzieję, że będzie:

- łatwy do skinowania (wygląd)
- ergonomiczny
- ładnie okomentowany (dla tych co go przejmą)
- wyposażony w różne funkcjonalności nie odbiegające od tego co jest teraz normą
- wydajny i skalowalny
- ładnie zakodowany
- z dobrym systemem pomocy, a może lepiej na tyle jasny, żeby system
nie był potrzebny :)

Jeśli to dobrze przemyśleliście - nie chcę podcinać wam skrzydeł :)