[Czuwaj] Rozpoznawanie stylów [było] przyjazne panstwo

Piotr Giczela piotr.giczela w zhr.pl
Czw, 31 Sty 2008, 12:28:54 CET

> Przepisy te powstały w celu ochrony przewodników, rozgraniczeniu pracy
> pilota i przewodnika,
> ale także by o naszych pięknych miastach i ich zabytkach mówiono zgodnie z
> prawdą,
> a nie tak jak w niektórych przewodnikach, w których często można się spotkać
> z błędnymi informacjami.
> Dotyczą one np. stylu w jakim był zbudowany dany obiekt, i zwykły "laik" nie
> pozna,
> że to jest kościół gotycki, a nie jak napisano w przewodniku renesansowy..

> [...]

Jestem architektonicznym laikiem. Ale rozpoznawania stylów nauczono mnie w szkole podstawowej na Kaszubach, na zajęciach Wiedzy o Sztuce czy jak kto woli Wychowaniu Plastycznym. To była zwykła socjalistyczna podstawówka. Nie jakaś tam nowoczesna szkoła społeczna czy prywatna. Żeby ktoś nie pomyślał Bóg wie co... :-)
Nie rozpoznać stylu romańskiego, gotyku czy renesansowego, to po prostu kulturalny i towarzyski obciach. Tak było. A teraz to już nie jest wstyd? Można mylić gotyk z rococo? :-)

--
Pozdrowienia,
 phm. Piotr Giczela HR