[Czuwaj] Re: Nowa osoba w GK

Janusz Sikorski jsikorski w wp.pl
Śro, 3 Wrz 2008, 13:19:52 CEST

Dnia 03-09-2008 o 12:59:35 g00rek napisał:

> 1.	Misją ZHP jest wychowywanie młodego człowieka, czyli wspieranie go
> we wszechstronnym rozwoju i kształtowaniu charakteru przez stawianie
> wyzwań."
> Tylko tyle i aż tyle.

A po co ma to robic ? Bo tak ? Czy może są do tego jakieś powody ?

> Harcerstwo nie jest organizacją dla ludzi dorosłych. Ludzie dorośli są
> dla harcerstwa.
> Harcerstwo jest organizacją istniejącą dla młodych ludzi. Ludzie
> dorośli w taki czy inny sposób pracują w niej (wolontariacko lub też
> nie) na rzecz młodych ludzi.
> A to że się przy tym realizują to inna sprawa. NIE DLA NICH ISTNIEJE
> HARCERSTWO.

Ja wiem Michał, że może dla Ciebie to szczegół. Twoja wypowiedź będzie
prawdziwa jeśli słowo harcerstwo zamienimy skrótem ZHP ale to nie jest
tożsame.
Szkoda, że nie przeczytałeś dokładnie tego co napisałem. Więc może jeszcze
raz i jaśniej. To, że ZHP zostało pozbawione całego otoczenia i zawieszone
niejako w próżni by działało, bo tak i jeszcze najlepiej dawało kontrolę
nad procesem formowania dzieci i młodzieży nie znaczy, że taki stan
powinniśmy konserwować. Wychowanie w ZHP było i powinno być początkiem
harcerskiej, świadomej, dorosłej drogi dobrego Polaka. I tak to działało
przez wiele lat. I chyba należy do tego wracać. Jeśli twór będzie
pozbawiony któregoś z elementów składającego się na całość to musi być
sztucznie utrzymywany (a raczej woli by tak było nie widać) albo prędzej
czy później padnie. Moim zdaniem, harcerstwo należy widzieć w całości a
nie tylko przez pryzmat organizacji. Bo wszystko ma swój cel.

sikor