RE: [Czuwaj] niech żyje DEMOKRACJA ??

Marabut marabut w inetia.pl
Pon, 15 Wrz 2008, 12:26:21 CEST

Ojej, przeczytajcie moje posty.
Ja nie krytykuję.
Ja pytam.
Pomiar efektów wychowawczych to bardzo trudna sprawa.
I nie udaje się ilościowo, najwyżej jakościowo.
A i to dokładność wyników bywa wątpliwa.
Nie mniej znając w praktyce oddziaływanie relacji mistrz-uczeń, na której
zbudowany jest skauting, a której działanie obserwuję nawet w odniesieniu do
dużo starszych chłopaków niż wędrownicy, jest mi bardzo trudno pomieścić się
z systemem wybory wychowawcy przez wychowanka. Bo mimo, iż jedną z zasad
metody jest wzajemność oddziaływań, to jednak na tym poziomie wiekowym ta
granica (wychowawca/wychowanek) nadal jest dość ostra.
Ja nie mówię, że to jest źle.
Szukam argumentacji, która uzasadnia metodycznie taki sposób działania.
Nauka demokracji nie jest takim uzasadnieniem. Choćby nie dalej jak w szkole
reguły demokracji są wprowadzane na zasadzie budowania samorządności
uczniów, a nie wybierania przez uczniów grona pedagogicznego.
Daleka analogia, ale zawsze.
Powtarzam więc - nie krytykuję.
Pytam.
Pytam teoretyków, o źródła owej metodyki.
I pytam, głównie długoletnich praktyków harcerskich, o to jak oceniają
funkcjonowanie owej metodyki w praktyce.
M-but