[Czuwaj] HaeR nr 5 / 2008

Grzegorz Skrukwa greegors w icpnet.pl
Śro, 24 Wrz 2008, 20:40:24 CEST

Ukazał się 5 numer "Harcerza Rzeczypospolitej".
http://www.hr.bci.pl/articles.php?article_id=99
W numerze:

Apteczka dla Gruzji
Nie, nie będę krytykował idei akcji, którą sam wymyśliłem. Nie cierpię na
schizofrenię. Niesmak jednak mam....

Co naprawdę dziś robią harcerze?...
..czyli przyjrzyjmy się technikom harcerskim. Wyzwaniem był post g00rka na
liście "czuwaj", jeszcze z lutego 2008

Czy ktoś musiał to napisać?
Nie wiem, co w tym zjawisku jest bardziej niepokojące - brak dostępu do
dobrych, podstawowych podręczników, czy próba relatywizowania metody.
Niestety jeden problem nakręca drugi, gdyż drużynowy poszukujący materiałów
metodycznych po prostu sięgnie po to, co jest w składnicy.

Harcerstwo nadal nudne
Dziś też, już bez kolejnych stanów wyższej konieczności można spokojnie,
wykreować nowoczesny Ruch Harcerski, wolny od nałożonych kilkunastu warstw
farby z przeszłości. Jestem przekonany, że wystarczy usunąć te warstwy a
ukaże się piękna konstrukcja metody harcerskiej, której trzeba tylko dodać
nowoczesne reguły Gry - spokojnie konstruowane, ale awangardowe, niezwykłe i
oryginalne. Nie będące kolejną kalką czy naśladownictwem. Byle nie poprzez
budowanie piramid regulacji i struktur oraz przenoszenia do harcerstwa
modnych zasad aktualnie "panujących" pomysłów
piarowych , czy logistycznych bez odrobiny krytycyzmu i....zrozumienia.

Mitologia czy kłamstwa?
W portalu zhp24 Rafał Klepacz rozprawia się harcerskimi mitami. Wzorem
Adama, czy też Jamiego z popularnego programu stacji "Discovery" bierze na
warsztat kolejne krążące po ZHP legendy i nicuje je na lewą stronę
bezwzględnie zostawiając z nich proch. Szkopuł w tym, że Adam i Jamie czasem
potwierdzają mity jako prawdę, a czasem zawieszają rozwiązanie nie
potwierdzając ich, ani nie podważając. Rafał takiej szansy nie daje.

Na przełaj między opozycją a systemem -tygodnik "Na Przełaj" w latach
1980-1983
...dziś ZHP, ani ruch harcerski, w ogóle nie dysponuje tak szeroko
oddziałującym tytułem. Z drugiej strony należy pamiętać, że pismo działało w
zupełnie innych realiach niż dzisiejsze - były to lata państwowego monopolu
na rynku prasowym, cenzury prewencyjnej i odgórnych nacisków...

Wędrowniczy nabór w liceum
Wędrownictwo w wielkim mieście? Wydawałoby się, że nic prostszego... A
jednak nie jest tak prosto. Od dobrych kilku lat da się zauważyć
systematyczny spadek przeciętnej liczebności drużyn wędrowniczych w
Warszawie. Coraz częściej słyszę też od drużynowych, że w liceum nie da się
zrobić naboru, więc pozostaje liczyć na przepływ ludzi w ramach
szczepów.Potrzebne jest nam nowe podejście do naboru i do programu drużyn.
Potrzebna jest nam też konsekwencja i włożenie naprawdę dużego wysiłku w
nabór. Tak naprawdę najważniejsze jest dokładne zbadanie zjawiska - mam tu
na myśli przede wszystkim postawy młodzieży i ich rodziców.

Zwitek kory brzozowej Woodcraftu
Zastanawiałem się i myślałem, przez cały swój dorosły okres życia - czy i
dlaczego wychowanie w naszej dumnej (ale chmurnej !) rzeczywistości,
kształtujemy od zarania z przenikliwą wręcz "czujnością" (witamy się słowem:
Czuwaj! - a nie jak skauci Bądź gotów ), oraz jakąś taką "zabezpieczającą"
nas podejrzliwością w stosunku do innego człowieka - a ostatnimi laty także
(niestety!) i "innego".... harcerza, chociaż przy każdej okazji, głośno
deklarujemy, że " bratnie słowo sobie dajem, że pomagać będziem...." itd.
Wydaje mi się, że leśne mądrości wdrażane umiejętnie (czasem już od dawna !)
w Związkach Harcerstwa "wszelakiego", byłyby mocniejsze i poważniejsze,
gdyby mierzyć drugiego, spotkanego we współczesnych "puszczach zakłamania i
obłudy" bliźniego, człowieka, harcerza - "puszczańskim honorem i Duchem" ! .

Gorąco zapraszamy do lektury
Krąg Płaskiego Węzła