[Czuwaj] wychowanie dorosłych

Janusz Sikorski jsikorski w wp.pl
Czw, 17 Gru 2009, 22:24:37 CET

g00rek napisał:

> A na sam koniec wartoby się odnieść do założeń skautingu i sprawdzić,
> czy rzeczywiście, nawet jeśli coś takiego jak wychowanie dorosłych
> istnieje, czy jest to NASZA robota i nasza działka. Bo być może jednak
> nie...

Jak się nad tym zastanowić... Skauting czyli wychowanie dobrego obywatela
metodą puszczańską... A niejaki Kamiński buduje "dziwne" teorie o tym, że
wychowanie trwa całe życie... No ale możemy przyjąć, że to wszystko
przestarzałe jest, a wogóle to ani autor pierwszego ani ten drugi sie na
skautingu nie znali...

Do tego dochodzi drugi czynnik. Do jego opisu posłużę sie fragmentem
artykułu z HR-a:

... Bardzo dobry publicysta Zygmunt Wasilewski już w 1919 roku świetnie
scharakteryzował harcerstwo, a zarazem określił warunki jego prawdziwego
rozwoju. "Patrzyłem na to, jak garstka wydoskonalonej młodzieży męczyła
się w otoczeniu, próbowała propagandy, gorszyła się, walczyła i padała,
nie mając żadnego w społeczeństwie oparcia, bo nasz >cywilizowany świat<
zbudował się był już na wspak, a tzw. inteligencja była warstwą najmniej
narodową, moralną i obyczajną." Czy przypadkiem nie znasz Czytelniku
przypadków takich właśnie drużyn? Młodych ludzi miotających się na prawo i
lewo, którym na kursie drużynowych wciśnięto kit, że teraz to już wiedzą
wszystko i mogą ruszać "w lud"... Ja osobiście widziałem wielu młodych
instruktorów zdemotywowanych niepowodzeniami i przez to odchodzących z
ZHP. Cóż mają twierdzić ? Czy przypadkiem nie to, że harcerstwo to bzdura
która się przeżyła? Znamienny jest jeszcze jeden cytat z Zygmunta
Wasilewskiego. "Toteż moim zdaniem, skauting w Galicji był błogosławiony
przez to, że ci i owi ze starszych dzięki niemu mieli sposobność przejrzeć
na oczy i odczuć nowe, rodzące się ideały świata prawdziwie cywilizowanego
przez to, że wytworzył się w społeczeństwie zaród tęsknot do doskonałości
i ferment etyczny. Życie jednak trzeba reformować szerzej, skoro się zło
spostrzegło, nie posługując się dziećmi wyłącznie, bo jeśli nie damy swoim
dzieciom lepszej atmosfery, to ideały skautingu zmarnieją w nich ku tym
większej demoralizacji, zanim owoce wydadzą." I co, odkrywcze? ...

sikor