Re: [Czuwaj] Ustawa o harcerstwie / lista spraw

seascout w o2.pl seascout w o2.pl
Śro, 11 Lut 2009, 11:47:58 CET

::1. Samodzielne zbiórki zastępów, samodzielne poruszanie się zastępów po
::terenie podczas rajdów, biwaków itd.
::
::Obawiam się że tu ustawa harcerska ("przywilej") jest jedynym wyjściem -
::albo jakieś inne rozwiązanie,

Patrz. Kilku prawników mogłoby opracować jednolity i bezpieczny wzór oświadczenia dla rodziców, jakieś kancelarie mogłyby go sprawdzić i już byśmy mieli bezpieczne rozwiązanie w skali Związku. A tak, czekamy na ustawę, która bedzie albo nie będzie. nie szkoda pary? na coś co można zrobić bez ustawy?

::2. Pływanie na pontonach, kajakach itd
::W tej chwili mamy w ZHP tak rygorystyczną instrukcję organizacji "spływów",
::że nie można nawet popływać gumowym pontonem 10 m od plaży...

Czyli ustawa ma zmienić instrukcje ZHP?

::3. Przewodnik górski powyżej 1000 m npm
::
::Przepis ten pojawił się około 1991-1992 r. wskutek presji lobby zawodowych
::przewodników.
::Od lat samotną walkę z tym toczy Lech Rugała, inicjator akcji "Wolne
::przewodnicto". Niestety na wielu formach internetowych jest szykanowany i
::wyszydzany. Dlaczego?

To jest szkodliwy przepis dla całej turystyki w polsce a nie tylko dla ZHP. A Alpy można wchodzic na 4000 m bez przewodnika w Polsce nie można w zasadzie wyjść na polanę przed schroniskiem na Głodówce... jaki wniosek? Zmienic ten bzdurny przepis a nie wprowadzać kolejny, który będzie bronił przed bzdurnym przepisem tylko harcerzy. Popieram Cyryla - znieść regulacje!

::4, Obozy wędrowne (nigdy nie organizowałem takowego więc nie chcę się
::wypowiadać, ale konieczność dokumentowania wszystkich wydatków w tym na
::przejazdy jest zabójcza (uzyskaj fakturę w wiejskim sklepiku albo w
::minibusie na Podhalu ;-)

Trzeba zmienić instrukcję finansową ZHP a nie wprowadzac ustawę.

::5. Pielęgniarka na obozie
::Na obozie 30 osobowym absurd. Może HSR zamiast szkolić turboratowników
::zacząłby szkolić instruktorów w zakresie higieny obozowej (jak sobie radzić
::z otarciami nóg, kleszczami, udarem słonecznym itd.) a GK ZHP załatwiłaby,
::żeby taki papier wystarczał zamiast pielęgniarki?

Podaj mi źródło do tego przepisu. Kto wymaga pielęgniarki na obozach?

::6. Strzelanie z wiatrówki
::W tej chwili każdy chłopak może sobie strzelać z wiatrówki w ogródku,
::natomiast ZHP wprowadził przepisy faktycznie zrównujące wiatrówki z bronią
::kulową...

Czyli ustawa ma zmienić instrukcje w ZHP?

Sikor jeszcze pisał o tym, ze ustawa powinna chronić nasze mundury i odznaki. Przeciez już są chronione, w ramach obowiązujacego w Polsce prawa. Więc ustawa ma potwierdzać jeszcze te prawa?

Ja wiem, że nasz system prawny ciagle wywodzi się w dużej częcie z komuny. Ale moze przetnijmy juz to myślenie, ze państwo ma regulowac wszystko. nawet znaki w jakiejś organizacji modzieżowej. To droga donikąd.

Ponadto jestem więcej niz pewien, ze ustawa o harcerstwie da nam jako harcerstwu więcej ograniczeń. Moze sie bowiem okazać, ze jesli cos będziemy chceili zmienić w ZHP - to będzie to pociagało ze soba konieczność zmiany ustawy. Nie chcę, zebyśmy byli zakładnikami ustawy. Przypomnę, że kuratela państwowa w dwudziestoleciu, często była w ZHP krytykowana, jako oddanie państwu części swojej suwerenności organizacyjnej. Ówcześni uważali, ze per saldo bilans związku jest ujemny, ze jako organizacja więcej tracimy na kurateli państwa niz na tej kurateli zyskujemy (Kamil, doktorze od przedwojennego ZHP, popraw mnie prosze jeśli cos naginam).

A jeśli dodamy do tego fakt, ze pętli nie zakładają nam przepisy państwowe tylko nasze własne - to o czym my tu w ogóle gadamy?

Seascout