Re: [Czuwaj] Nowy statut - członkostwo (cz 1. - instruktor a kadra)

Grzegorz Skrukwa greegors w icpnet.pl
Pią, 6 Mar 2009, 09:48:03 CET

----- Original Message -----
From: "Michal Gorecki" <g00rek64 w gmail.com>
> A może umożliwić zostanie instruktorem PRZED zdobyciem pwd? I tak de
> facto spora część funkcji instruktorskich to właśnie ludzie bez
> podkładek. Ktoś powie - "obniżasz poziom". Nie do końca. Wiem, że było
> to już dyskutowane, ale dla mnie wprowadzenie takiego wczesniejszego
> schodka wydaje się sensowne.
>
> Zostanie instruktorem następowałoby po odbyciu odpowiedniego kursu,
> być może też po przejściu odpowiedniej próby - jednak krótszej niż
> rok. Nie wiem czy miałaby to być kolejna (a raczej wczesniejsza)
> podkładka - wiem, niektórym Organizator i biała podkładka źle się
> [...]

Jestem zdecydowanie PRZECIW. Proponowane przez Ciebie rozwiazanie
wydłużyłoby drogę do stopni przewodnika, podharcmistrza i harcmistrza.
Wielu młodych ludzi zatrzymałoby się na stopniu białej podkładki, uważając
że i tak już wystarczająco dużo z siebie dali i się poświęcili. Jeżeli taki
białopodkładkowiec mógłby np. odbierać obietnice zuchowe i przyrzeczenia
harcerskie oraz pełnić funkcję opiekuna/wychowawcy, to bardzo wielu ludzi by
nie poszło dalej. Obawiam się więc, że efekt byłby szkodliwy i dokładnie
odwrotny od zamierzonego przez Ciebie. Białopodkładkowcy nie zastąpiliby
obecnych drużynowych bez stopnia, tylko obecnych przewodników. Pwd stałby
się tym czym dziś phm., phm tym czym dziś hm., a hm. zupełnym widmem.

Zamiast tego co proponujesz, należy zrobić dwie inne rzeczy:
1) zdecydowanie wyplenić funkcjonującą w niektórych hufccach praktykę, że
aby otrzymać pwd. trzeba w ramach próby pełnić funkcję drużynowego [!]

2) wprowadzić do statutu funkcję przybocznego i we wszystkich dokumentach
jasno napisać, że fukcja przybocznego (zastępcy drużynowego) jest taką samą
funkcją instruktorską jak drużynowy - daje zaliczenie służby itd. I
przyboczni powinni otrzymać czynne prawo wyborcze jeśli mają je członkowie
władz hufców i członkowie zespołów.

pozdrawiam
GS