Re: [Czuwaj] gdzie znajdę?

Elzbieta Kocyba motikiri w gmail.com
Wto, 17 Lis 2009, 23:04:35 CET

Witam,

2009/11/17 Łukasz Pierzchalski <admin w torun.zhp.pl>:
> Witam,
>
> Poszukuję dokumentów mówiących kto może zostać komendantem hufca, kto może
> zostać członkiem komendy.
> Kto - to mam na myśli wiek, stopień i inne uwarunkowania. Szukam dosłownie
> podstawy prawnej do tego :)

Paragraf 37 Statutu ZHP:
§ 37
1.	Czynne prawo wyborcze ma kadra, która posiada opłacone składki członkowskie.
2.	Bierne prawo wyborcze mają instruktorzy, którzy opłacili składki
członkowskie oraz mają zaliczoną służbę instruktorską, z następującymi
zastrzeżeniami:
1)	w wyborach na funkcje skarbników bierne prawo wyborcze mają także
pełnoletni członkowie zwyczajni ZHP nie będący instruktorami,
2)	w wyborach na funkcję komendanta chorągwi, Przewodniczącego ZHP,
Naczelnika ZHP i członków sądów harcerskich bierne prawo wyborcze mają
wyłącznie instruktorzy w stopniu harcmistrza,
3)	w wyborach do komisji rewizyjnych biernego prawa wyborczego nie
mają instruktorzy bezpośrednio związani z odpowiedzialnością
materialną w danej jednostce terenowej,
4)	członkami władz ZHP nie mogą być osoby, które były skazane
prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej,
5)	członkowie komisji rewizyjnych chorągwi nie mogą pozostawać z
członkami komend chorągwi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub
podległości z tytułu zatrudnienia,
6)	członkowie Centralnej Komisji Rewizyjnej nie mogą pozostawać z
członkami Głównej Kwatery w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub
podległości z tytułu zatrudnienia,
7)	członkami rady chorągwi oraz Rady Naczelnej ZHP nie mogą być pracownicy ZHP.
3. Nie można łączyć funkcji:
1)	Przewodniczącego ZHP oraz Naczelnika ZHP z jakąkolwiek inną funkcją
we władzach ZHP,
2)	komendanta hufca z funkcją członka komisji rewizyjnej chorągwi oraz
funkcji komendanta chorągwi z funkcją członka Centralnej Komisji
Rewizyjnej,
3)	we władzach tego samego stopnia,
4)	przewodniczącego komisji rewizyjnej na szczeblu hufca, chorągwi i
władz naczelnych,
5)	przewodniczącego sądu harcerskiego na szczeblu hufca, chorągwi i
władz naczelnych.
4.W przypadku zajścia kolizji, o której mowa w ust. 3, dotychczasowy
mandat członka władzy wygasa w momencie wyboru na nową funkcję.
5. Funkcję Przewodniczącego ZHP, Naczelnika ZHP komendanta chorągwi i
komendanta hufca można sprawować nie dłużej niż przez 2 kolejne, pełne
kadencje.

Wynika z tego, ze : komendant i członkowie komendy hufca muszą być
instruktorami ZHP, czyli muszą mieć złożone Zobowiązanie
Instruktorskie, zaliczoną służbę instruktorską, opłacone składki.
Wyjątek stanowi funkcja skarbnika, którą może pełnić pełnoletni
nie-instruktor.

Pozdrawiam
phm. Elżbieta Kocyba
komendantka Hufca Zabrze