RE: [Czuwaj] Podstawy wychowawcze ZHP - uchwała GK ZHP

Rafal Bednarczyk rafal.bednarczyk w zhp.pl
Wto, 13 Paź 2009, 08:44:42 CEST

Witam,

Piotr Jurgielewicz napisal:

> Ponawiam swoje pytanie, gdyż nie znam się tak bardzo na zasadach
> skautowych, przejrzałem tylko konstytucję WOSM, ale nie widzę tam
> jednoznacznych zapisów.
no moim zdaniem zapisy z Konstytucji WOSM zdecydowanie sa jednoznaczne
i wystarcza, ale jeśli nie, to może czytelniej wyjasnia to ponizsze
cytaty z Zasad fundamentalnych skautingu - przeklejam tylko wstep
i zasady ruchu skautowego w których jako pierwsza okreslona jest
czytelnie "Sluzba Bogu" specjalnie wymieniona w zasadach jako
pierwsza.
Mam nadzieje, ze to czytelnie i jednoznacznie przesadza sprawe.
Proszę nie probowac manipulowac zapisem, ze specjalnie nie ma
gdzies slowa "Bog" bo nie chodzi o brak istoty wyzszej w rozumieniu
ateizmu, a jedynie mozliwosc rownorzednego rozumienia przez skauting
religii mono- i politeicznych.

ZASADY FUNDAMENTALNE SKAUTINGU

Wstęp
Określenie "zasady fundamentalne" jest używane w skautingu w odniesieniu do
podstawowych elementów, na których opiera się jedność ruchu, tj. jego celu,
zasad i metody. Chociaż więc skauting przyjmuje różne formy odpowiednie do
potrzeb każdego społeczeństwa, zasady fundamentalne są wspólnym
wyznacznikiem, który utrzymuje wspólnotę ruchu na całym świecie. Zasady te
są określone w rozdziale I Konstytucji Światowej Organizacji Ruchu
Skautowego (WOSM) i charakteryzują wszystkie organizacje członkowskie WOSM.
Obecnie sformułowane zasady fundamentalne zostały przyjęte przez 26 Światową
Konferencję Skautową, która odbyła się w Montrealu w 1977 r., po wielu
latach rozważań na poziomie światowym. Jest to jedyna oficjalna wersja,
uzgodniona przez ponad sto organizacji członkowskich WOSM.

Zasady ruchu skautowego
Zasady są podstawowymi prawami i przekonaniami, które muszą być
przestrzegane w dążeniu do celu. Stanowią one kodeks postępowania, który
charakteryzuje wszystkich członków ruchu. Skauting jest oparty na trzech
szeroko rozumianych zasadach, które wyrażają jego podstawowe prawa i
przekonania. Są one określane jako: "służba Bogu", "służba innym" i "służba
sobie". Jak wskazują ich nazwy, pierwsza odnosi się do duchowych wartości
życia, druga - do stosunków międzyludzkich w społeczności w najszerszym tego
słowa znaczeniu, trzecia - do osobistych zobowiązań wobec samego siebie.

Służba Bogu
Pierwsza z wyżej wymienionych zasad ruchu skautowego określona słowami
"służba Bogu" jest zdefiniowana jako stosowanie się do zasad duchowych,
lojalność wobec religii, która je wyraża i przyjęcie obowiązków stąd
wynikających. Należy zauważyć, że w przeciwieństwie do nazwy powyższa
definicja nie zawiera słowa "Bóg". Dzięki temu widać, że chodzi tu również o
religie, które nie są monoteistyczne, jak hinduizm, lub te, które nie uznają
Boga osobowego, jak buddyzm.
Zapytany, kiedy religia weszła do skautingu, Baden-Powell odpowiedział: Ona
w ogóle nie weszła. Ona już w nim jest. To podstawowy czynnik leżący u
źródeł skautingu (2). Dokładna analiza pism założyciela pokazuje, że
koncepcja siły wyższej, będącej ponad człowiekiem, jest dla skautingu
podstawowa. Całe podejście wychowawcze ruchu polega na pomaganiu młodym
ludziom w przekraczaniu granic świata materialnego i poszukiwaniu duchowych
wartości życia.

> Na początek przepraszam, myślałem, że maile się podpisują ale musiałem
> wyłączyć tę funkcję. Napiszę, więc kilka słów o sobie. Nazywam się
> Piotr
> Jurgielewicz mam stopień podharcmistrza jestem z Hufca Konin Chorągiew
> Wielkopolska, aktualnie również jestem delegatem na Zjazd ZHP, mogę
> oczywiście napisać trochę więcej informacji o sobię.
witamy na liscie Piotrze - wystarczy się podpisywac i najlepiej
ustawic sobie w programie pocztowym w nazwie konta imie i nazwisko

> Rozumiem, że Przyrzeczenie ma pewną konkretną formułą, ale ta formuła
> podlega interpretacji, a wg. niej Bóg to zbiór pewnych zasad
> uniwersalnych, niekoniecznie Bóg przez duże b.
a skad Ty Piotrze masz taka interpretacje Przyrzeczenia? Może ja
zacytuj to będzie nam latwiej rozmawiac

> Chyba już trzeci raz poproszę o konkretny argument za tym, że skauting
> dyskryminuje ateistów, bo ja się tego nie doszukałem i mam nadzieję, że
> nigdy się nie doszukam takich zapisów w bądź co bądź mojej ukochanej
> organizacji.
ja mysle, ze to troche nie tak - skauting nie dyskryminuje ateistow,
on ich po prostu nie przyjmuje w swoje szeregi, chyba ze ateista ma wole
do okreslenia się jako poszukujacy wiary - wtedy skauting jest dla niego
otwarty.
A zupelnie czym innym, powtarzam, jest sytuacja ateistow w naszej
organizacji
którzy sa w niej przed zjazdem w 1995 roku - maja pelnie praw w ZHP jeśli
respektuja wszystkei obowiazujace w niej zapisy, w tym jednoznacznie
rozumiane Przyrzeczenie.

pozdrawiam
R. Bednarczyk
hm. Rafal Bednarczyk