=?ISO-8859-2?Q?Re: [Czuwaj] Dyrektorka wyrzuci=B3a harcerzy ze szko =B3y?=

steppenwolf44 w op.pl steppenwolf44 w op.pl
Wto, 20 Paź 2009, 01:09:22 CEST

Takie przypadki się zdarzają i z pewnością będą się zdarzać, więc warto zastanowić się co harcerze mogą w takiej sytuacji zrobić (bo w to że tego typu problemom zapobiegnie ewentualna Ustawa o harcerstwie, zupełnie nie wierze). Wbrew pozorom, w takiej sytuacji harcerze nie muszą być na z góry przegranej pozycji:

Całkiem skutecznym działaniem w takiej sytuacji może być powiadomienie o sprawie lokalnych mediów, które zwykle chętnie stają w obronie "dobrych dzieci pokrzywdzonych przez bezduszną dyrektorkę". Podobny przypadek pamiętam z terenu mojego hufca. Kilka lat temu "Gazeta Stołeczna" napisała o jednym ze szczepów, którego dyrekcja szkoły chciała pozbawić zajmowanych od wielu lat pomieszczeń. Najwyraźniej presja gazety na dyrektorkę była skuteczna, bo szczep wciąż zajmuje kilka harcówek i magazynów w tej szkole.

W przypadku tego typu konfliktu pomiędzy szkołą a drużyną czy szczepem, bardzo ważne jest poparcie rodziców harcerzy. Jeśli kadra drużyny utrzymuje z nimi dobre kontakty, a rodzice  widzą że to co robi drużyna jest dobre dla ich dzieci, to w przypadku takiego problemu (innych problemów zresztą też) rodziców nie trzeba długo namawiać do zaangażowania w obronę drużyny - sami zaczną chodzić do pani dyrektor i przekonywać ją że harcerstwo jest w szkole potrzebne, zadzwonią do znajomego dziennikarza albo radnego, a jeśli to nic nie da to chociaż pomogą w szukaniu zastępczego lokum dla drużyny. Ale jeśli drużynowy traktuje rodziców harcerzy jako "zło konieczne", nie liczy się z nimi i ich nie szanuje, to w przypadku wyrzucenia drużyny ze szkoły rodzice mogą uznać że dyrekcja postąpiła słusznie...

Drużynowy czy komendant szczepu (przy wsparciu rodziców harcerzy) może interweniować w takiej sprawie w instytucjach którym szkoła podlega - w Wydziale Oświaty i Wychowania urzędu miasta, u radnych z Komisji Oświaty lub Komisji Spraw Społecznych rady gminy, w Kuratorium Oświaty itp. Ale znowu, skuteczność takiej interwencji w dużym stopniu zależy od tego jaką opinię ma drużyna. Jeśli drużyna działa prawidłowo, harcerze i ich rodzice są zadowoleni a namiestnik i komendant hufca dobrze ją oceniają, to i urzędnicy z Kuratorium czy Urzędu Gminy będą bardziej skłonni do pomocy.

Można też starać się by do konfliktu ze szkołą nie doszło. Warto żeby w szkole był "opiekun drużyny" - jeden z nauczycieli który na bieżąco współpracuje z harcerzami i nadzoruje ich działalność. W ten sposób dyrekcja szkoły jest spokojniejsza bo ma poczucie że nad działalnością harcerzy czuwa nie tylko drużynowy (być może niepełnoletni lub słabo znany dyrektorce) ale też ktoś z "jej ludzi". A drużyna w osobie takiego nauczyciela może zyskać prawdziwego sojusznika, mediatora dzięki któremu łatwiej jest zażegnać ewentualny konflikt.

To tylko kilka pomysłów które w tej chwili przyszły mi do głowy. Może ktoś z Was napiszę coś więcej na ten temat?

phm.Michał Piotrowski, hufiec Warszawa-Żoliborz

(prowadziłem drużynę w szkole, w której dyrektorka była bardzo negatywnie nastawiona do harcerstwa)