[Czuwaj] salutowanie

Tomasz Kozik tkozik w amu.edu.pl
Czw, 29 Kwi 2010, 10:44:27 CEST

> Na zdjÿÿciu widaÿÿ, ÿÿe druhna po lewej salutuje do lilijki, a druh z prawej - chyba teÿÿ do lilijki, tylko ÿÿe rÿÿka zeszÿÿa nieco niÿÿej (na pasek).
> Mnie zaÿÿ uczono, ÿÿe salutuje siÿÿ do daszka, zresztÿÿ tak, jak to chyba czyniÿÿ obecnie wojskowi.
>
> Bÿÿdÿÿ wdziÿÿczny za informacje, jak wyglÿÿda salutowanie, od osób, które:
> * pracujÿÿ w sÿÿuÿÿbach mundurowych
> * znajÿÿ historiÿÿ, tradycjÿÿ harcerskÿÿ w kwestii salutowania
> * szerzej - znajÿÿ tradycjÿÿ polskÿÿ/wojskowÿÿ.
>
> Liczÿÿ na merytorycznÿÿ, fachowÿÿ odpowiedÿÿ.

Jako oficer rezerwy, instruktor harcerski i cz³onek komisji historycznej -
nie wiem, czy spe³niam te kryteria. Ale:

1) w przypadku czapki salutuje siê do daszka
2) w przypadku beretu salutuje siê do god³a/symbolu (orze³ka,lilijki itp)
3) czapkê lub beret bez god³a traktuje siê jak brak nakrycia g³owy, czyli
nie salutuje siê wcale
4) w ko¶ciele maj± nakrycia g³owy ci, którzy stoj± tam w szyku (poczet
sztandarowy, kompania honorowa itp.) - natomiast zdejmuj± je ci, którzy
nie stoj± w szyku (weszli tam po komendzie "rozej¶æ siê" lub nie wydano im
komendy "marsz" itp.).

W innych krajach ró¿nie siê traktuje pkt 3.

Tomasz Kozik