[Czuwaj] OPP, było: Re: Chorągiew Łódzka

steppenwolf44 w op.pl steppenwolf44 w op.pl
Śro, 3 Lut 2010, 14:31:23 CET

Skoro tak, to jest to większy problem związany z obecnymi zasadami przyznawania organizacjom statusu Organizacji Pożytku Publicznego.
W tej chwili to czy dana organizacja uzyska czy nie uzyska statusu OPP tak w praktyce zależy nie od tego na ile wartościowe dla społeczeństwa jest to co robi organizacja, nawet nie od tego co rzeczywiście organizacja robi, tylko od tego jakie działania zadeklaruje w piśmie do ministerstwa. I w zależności od tego w której tabelce w wykazie mieści się dana działalność, urzędnicy przyznają organizacji status OPP lub go nie przyznają.

Po prostu trzeba znowelizować Ustawę o Działalności Pożytku Publicznego, by w przyszłości nie dochodziło już do absurdalnych sytuacji że status OPP dostaje niemal od ręki jakieś Towarzystwo Wzajemnej Adoracji (które nie robi właściwie nic konkretnego, ale chce dostawać kasę z 1%) - bo odpowiednio napisało swój statut, natomiast duże problemy z uzyskaniem tego statutu miała Fundacja WOŚP - bo dla urzędników to co robi Orkiestra było trudne do sklasyfikowania.

Nowelizacja Ustawy o DPP przygotowywana jest już od co najmniej półtora roku, ale nie wiem na jakim jest etapie. W każdym razie, osobiście uważam że wprowadzenie do tej ustawy dobrych poprawek (dobrych nie wyłącznie dla nas ale ogólnie dla organizacji pozarządowych!) było by dla ZHP korzystniejsze niż przygotowywanie specjalnej Ustawy o Harcerstwie. Więc to nad takimi zmianami powinna popracować Rada Działalności Pożytku Publicznego w której zresztą mamy w tej chwili dwie przedstawicielki (druhna Naczelniczka od zeszłego roku, a druhna Teresa Hernik - nieprzerwanie do momentu powołania Rady w 2003!).

Pozdrawiam,
phm. Michał Piotrowski