[Czuwaj] Re: Paczka Czuwaj, Tom 69, Numer 17

Rafał Suchocki suchy206 w gmail.com
Wto, 20 Lip 2010, 09:32:26 CEST

Z tym "poszłem" to ciekawy urban legend. Co jakiś czas ktoś ogłasza,
że RJP dopuściła ten wyraz do użytku. I pewnie przez długi czas nie
dopuści ze względu na to, że używanie tego słowa wiąże się mocno z
niską kompetencją językową mówcy.

Kontynuując wypowiedź Piotra, mi na te aspekty wiele dały zajęcia z
prof. Kłosińską - sekretarzem Rady Języka Polskiego. W barwnej i
czytelnej anegdocie opowiadała Ona o dwóch ścierająych się wizjach
językoznawców. Jedna - XIX wieczna - podzielana przez ogół
społeczeństwa głosi (i po części realizowana systemowo przez
Francuzów), że językoznawca powinien być ogrodnikiem, który pieli
wszelkie językowe chwasty. I wg tej zasady RJP powinna jasno i twardo
określać co stanowi normę jezykową, czasami nawet wymuszając jej
stosowanie.
Tymczasem wspólczesny językoznawca z ogrodnika przedzierzgnął się w
botanika, który nie pieli chwastów tylko je kataloguje i opisuje.
I tak w języku żywym, mnóstwo słów przechodzi "uzusową" drogę od
niepoprawnych (ale szeroko rozpowszechnianych wyrażeń) poprzez normę
użytkową, aż do normy wzorcowej.
Dotyczy to również wyrażeń wulgarnych - które traciły swoje
pejoratywne znaczenie, bądż tez na odwrót zyskiwały je.
Klasycznym przykładem jest tu kobieta - wyraz uważany za obelżywy  kob
- chlew, koba - kobyła, - ieta - końcówka imienia. U Bielskiego
czytamy: "Męże nas zowią białogłowy, prządki. Ku większemu zelżeniu
kobietami zowią"
Mam wrażenie, iż wyraz zajebisty czeka podobna droga ;-)
W drugą stronę to oczywiście wywołujący na twarzach uczniów szerokie
uśmiechy - miczkiewiczowski kutas, kutasik, który ze słowa całkowicie
neutralnego określającego ozdobny sznur, wyewoluował w paskudne
przekleństwo.

Wszystkim tym, którzy grozę odczuwają na temat zapożyczeń pragne
uświadomić, że stanowią one (wg różnych opracowań) od ok 30% do 60%
naszego rodzimego języka (np w słowniku Doroszewskiego 67% wyrazów na
literę E to zapożyczenia). Często zresztą całkowicie nieświadomych -
począwszy od tak nietypowych jak sinoizmy - ketchup, który
przywędrował do nas z języka chińskiego, przez język angielski, po
ogromną ilość zapożyczeń z francuskiego - wszystkie te abażury i
kamuflarze.

A i tak jestesmy lepsi, gdyż takie języki jak angielski czy rosyjski
posiadają tych zapożyczeń o wiele więcej. Cytujac tu nieocenionego
prof. Miodka: "nadmiar zapożyczeń zostaje zawsze usunięty w toku
naturalnego rozwoju języka, zostają tylko te najbardziej potrzebne".

Choć oczywiście sięganie po zapożyczenie w momencie kiedy mamy do
wyboru nasze rodzime słowa (nie te sztucznie tworzone - w rodzaju
zwisu męskiego) świadczy o niskiej kulturze językowej mówiącego.

Uff. Pozdrawiam wszystkich, którzy wytrwali do końca.
--
s00