Re: [Czuwaj] Rzepa: Baden-Powell był miłośnikiem Hitlera

Grzegorz Skrukwa greegors w icpnet.pl
Śro, 10 Mar 2010, 18:39:17 CET

----- Original Message -----
From: "seascout" <czwartak w gmail.com>

BP zasługuje na rzetelny artykuł biograficzny w prasie harcerskiej,
rozwiewający różne bzdurne insynuacje. Biorą sie one albo ze złej woli, albo
z niezrozumienia realiów epoki, choć być może są i pewne aspekty
działalnosci BP które dziś mozna oceniać krytycznie, i o tym też warto
rozmawiać. Ale bez sensacji i porównywania BP do knura Napoleona z "Folwarku
Zwierzęcego", co uczynił autor artykułu z Focus Historia.

Np. typowe złośliwe pytanko o biografię BP: "dlaczego na Brownsea zabrał
samych chłopców" - domyślnie że pewnie był pedofilem -  przecież wtedy
wszystkie szkoły, młodziezowe stowarzyszenia przykościelne, kluby sportowe
itd. były niekoedukacyjne - była to rzecz najzupełniej normalna. Wówczas
przecież BP wywołałby zgorszenie zabierając pod namioty młodzież płci
obojga! Ale zresztą przecież bardzo szybko powstały Girl Guides...

Podobna sprawa - późny ożenek BP i sugerowanie że ożenił się dla pozorów a
naprawdę nie interesował się kobietami - ale przecież w wielu krajach Europy
drugiej połowy XIX, czasów które dla Anglii nazywane są epoką wiktoriańską,
późne małżeństwo mężczyzny ze znacznie młodszą kobietą było rzeczą
najzupełniej normalną. A zwłaszcza było to częste wśród oficerów - którzy 1)
prowadzili życie pełne niebezpieczeństw,  2) często zmieniali miejsce
zamieszkania, 3)  na ogół zanim osiągnęli pewien stopień wojskowy, zarabiali
za mało by założyć rodzinę , 4) do tego w niektórych formacjach były zakazy
małżeństwa albo wymagana była zgoda dowódcy. Itd.

dlaczego BP chwalił Mein Kampf (takie pytanie zadali mi  na ognisku o BP
skauci francuscy) - no cóż,...
1) miał już wtedy ponad 80 lat a w tym wieku umysł czasem nie działa tak
sprawnie jak przedtem
2) trzeba dokładnie sprawdzić czego dotyczyły te fragmenty które BP
chwalił - może np. walki z paleniem tytoniu
3) bardzo wielu przedstawicieli elit zachodnioeuropejskich do 1939 oceniało
Hitlera pozytywnie, BP nie byłby jedynym który się tu mylił

GS