[Czuwaj] Nowe mundury.

Grzegorz Skrukwa nordwest w poczta.onet.pl
Pon, 17 Maj 2010, 10:36:27 CEST

Na temat stanu spraw mundurowych pisaliśmy w "HR" w 2009
http://www.hr.bci.pl/articles.php?article_id=196

Poza tym:
Większość znanych mi i widywanych środowisk harcerskich ma już w 100%
nowe mundury. Trafiają się jeszcze pojedyncze przypadki używania starych
koszul
mundurowych, sa to 2 kategorie:
- harcerze którzy donaszają stary mundur po starszym rodzeństwie, albo
kupiony gdzieś okazyjnie, na allegro itd., czasem przez pomyłkę
- instruktorzy nie pełniący funkcji wychowawczych  (np. komisje rewizyjne,
komisje stopni) niektórzy z nich wręcz robią to manifestacyjnie, co jest
niestety dobrą ilustracją postawy pewnej części kadry ZHP wibec spraw
wychowawczych, przyszłości organizacji i ruchu

Co do oporów przecciw nowym mundurom, to one realnie są, główne argumenty
przeciw jakie się słyszy od (młodych) instruktorów:
"nieprzewiewne, nieoddychające"
"za drogie"

Narzekania na nieprzewiewność nowych mundurów to IMHO lekka przesada i
raczej znajdowanie sztucznych problemów
Z narzekaniami na cenę też zwykle staram się polemizować, ale jest to czasem
argument z którym trudno walczyć. Trzeba wziąć pod uwagę że prawie
jednocześnie z zakupem munduru nowy członek ZHP musi się zaopatrzyć w
plecak, śpiwór, jakieś spodnie i buty w teren itd.

Poza tymn problemy które realnie występują to:
- braki w systematycznych dostawach do sklepów
- niedobry krój, np męskie koszule mundurowe są za obszerne na wysokości
brzucha, a za wąskie pod ramionami (piją w ramiona)  - tak jakby były szyte
na grubasów o chudych patykowatych rączkach...

Okrycia wierzchnie o których wymaganiu ktoś z przedmówców  wspomniał, to
złożona, istotna ale i trudna do dobrego rozwiązania kwestia.
Jednolite okrycia wierzchnie w drużynie są rzeczą bardzo dobrą, bardzo
wzmacniają poczucie jedności, dyscypliny, wspólnoty itd. Ale doprowadzenie
do tego żeby takowe mieć, jest trudne szczególnie w drużynie harcerskiej i
harcerzy starszych, gdyż:
I) na rynku dość trudno jest znaleźć coś co będzie mogło służyć jako okrycie
wierzchnie dla drużyny w perspektywie kilkuletniej - co z tego że
np. w Decathlonie można znaleść bardzo tanie i dobre polary czy kurtki,
skoro nie ma żadnej gwarancji że za rok Decathlon nie zmieni oferty? A
przecież nie można zarządzać zmiany okrycia wierzchniego co rok
II) dzieci-młodzież w wieku 10-16 lat rośnie bardzo szybko i są ogromne
różnice w wzroście między dziećmi w tym samym wieku

Najlepszym okryciem wierzchim byłoby coś w rodzaju lekkiej parki wojskowej -
kurtka z grubej mocnej  bawełny, z kapturem, nadająca się na różne pory
roku.
Jedyny sensowny produkt tego rodzaju to parki bundeswehry: są bardzo tanie,
nadają się
właściwie na cały rok z latem i zimą włącznie, wygodne, mocne, względnie
dobrze chronią od deszczu i wiatru. Ale nie ma ich w małych rozmiarach;-)

pozdr.
GS