FW: [Czuwaj] System pracy z kadrą

Kalmar jolanta.kreczmanska w kalmar.waw.pl
Wto, 21 Wrz 2010, 23:43:41 CEST

Witajcie
Zajrzałam na Czuwaj bo dziś otrzymałam kilka maili od Czesława w sprawie
systemu :-)

Odpowiadam:
-Dokument zawiera różne typy "Umowa w sprawie pełnienia funkcji -
(instruktorska, wolontariacka, o pracę itp.)".
Umowę instruktorską wpisano jako jedną  wielu, jako umowę miedzy
instruktorami - bo jak Marcin
napisał "lepiej brzmi" i w razie zmian w wolontariacie jest niezależna.
"itp." otwiera szeroko rodzaj zawarcia umowy.
Zapis powstał by odróżnić opis funkcji od indywidualnego opisu funkcji czyli
ustalonego w rozmowie. Zapis powstał
na otwartej konferencji instruktorskiej na propozycję jednej z grup
roboczych.

- dokument przede wszystkim zwraca uwagę na rolę instruktora w ZHP mówiąc
"jaka kadra takie wychowanie", na konieczność
troski organizacji o kadrę, pokazuje dobre wzorce do pracy z kadrą, troskę o
stworzenie jej warunków do
pracy, o motywowanie.... zasady które były dotąd w różnych miejscach, czasem
w poradnictwie. To kompleksowe ujęcie.
A to upraszcza.

- system powstał w ramach realizacji uchwały Zjazdu

- dokument był konsultowany na dwóch konferencjach oraz w Internecie i
otrzymał wiele słów uznania.
Każda uwaga do systemu była dokładnie rozpatrywana. Uwagi otrzymane od
Czesława - również
(ale w nich wspomnianych wyżej pytań - nie było)
Stąd było tak wiele wersji dokumentu - ewoluował pod wpływem szerokiej
dyskusji.

- ISR są dobrowolne a więc biurokracji nie tworzą a zwracają uwagi na
potrzeby rozwoju instruktorów. Jeśli ktoś nie
chce korzystać z narzędzia - nie musi.

- Darek napisał " wprowadzenie takiego systemu pracy z kadrą zaowocuje
koszmarnym wzrostem
papierologii i biurokracji. Umowy, ścieżki rozwoju, sprawozdania z ilości
umów i ścieżek rozwoju, kontrole zlecane komisjom rewizyjnym w sprawie
wdrażania systemu itp." Ani nie ma w dokumencie informacji o sprawozdań z
ilości umów i ścieżek, ani o
pracy komisji rewizyjnych w sprawie wdrażania systemu. Niemniej gdyby tak
komisje rewizyjne zajęły się
też bardziej (choć nie wiem czy to dobre słowo :-)) pracą z Kadrą i
kształceniem - nie byłoby źle :-). Może to nie mniej
ważne niż finanse. Wszystko można widzieć w czarnych barwach - ale po co?

- Póki co system zaowocował pierwszymi warsztatami- choćby z pozyskiwania
byłej kadry ZHP do działań w organizacji.
Po tych warsztatach już mamy pierwszą prośbę o pojechanie z warsztatem w
Polskę. Warsztat uzyskał bardzo wysoką ocenę
-  o to jak na razie pierwszy prawdziwy a nie domniemany owoc systemu.

- Tak jak Rafał napisał Piotr nie uzyskał odpowiedzi na pytania, których nie
zadał.
No przynajmniej w tej części gdzie i ja byłam :-). Kto jak kto ale Piotr
świetnie wie, że nie jestem zwolennikiem
biurokracji. Stąd w dokumencie choćby nacisk na szkolenie w działaniu,
harcerską atmosferę, motywowanie.

Nie wątpię, że w systemie znajdą się błędy, może niedopowiedzenia albo złe
sformułowania. Tak jest z każdym dokumentem.
Zawsze pilnuję szerokiego konsultowania dokumentu , by wyłapać błędy i jak
najlepiej dopracować treści. By były to treści
generalnie nasze wspólne (choć wiem, że nie będziemy i nie musimy być
jednogłośni)
Żadna uwaga nie pozostaje bez echa. Każda propozycja zmiany zapisu jest
dokładnie analizowana.
Tak było i tym razem. Teraz pewnie za rok też zbierzemy uwagi by
zmodyfikować, ulepszyć zapisy a może i zmienić
jakieś rozwiązania.

Myślę, że swoim działaniem też już chyba trochę udowodniłam, że nie
poprzestaję na dokumentach, że w działaniu staram się
najlepiej jak umiem z dużym gronem instruktorów realizować treści zawarte w
dokumentach. I to pełną gębą.
Sama podpisałam z ogromną radością opis funkcji (wiem za co odpowiadam i o
czym decyduję :-),
zorganizowałam wiele aktywnych form jak choćby LAS czy Rajd komend. Dlatego
proszę - nie straszcie dokumentem który
 instruktorom na pewno więcej pomoże niż zaszkodzi, który choć zapewne nie
bez skaz ale niesie z sobą bardzo pozytywne
 przesłanie.

Niemniej wszelkie konkretne uwagi z propozycjami zmian w zapisach i ich
uzasadnieniem- już zbieram.
Ale bardzo proszę o konkretne zapisy i .... czytanie dokumentu z dobrym
nastawieniem :-). Taka mała pozytywność pomoże.

Pozdrawiam
Jola Kreczmańska